איך ומתי מחשבים היטל השבחה?

בכתבה הקודמת דיברנו בגדול על המושג היטל השבחה, הסברנו מתי צריך לשלם אותו ולמי. בכתבה הבאה נסביר כמה צריך לשלם להיטל השבחה ואיך ומתי מחשבים את ההיטל.

מה הסכום שצריך לשלם להיטל השבחה ואיך מחשבים אותו?

לפי החוק הסכום שצריך לשלם להיטל השבחה הוא 50% משווי ההשבחה. למשל אם קרקע הייתה שווה 3 מיליון שקל ובעקבות ההשבחה הערך שלה עלה ל- 4 מיליון שקל. כלומר, הקרקע השתבחה במיליון שקל. הבעלים של הקרקע ידרש לשלם בעת המימוש 50% ממיליון, כלומר 500,000 ש"ח.

אם בקרקע או בנכס מסוים בוצעו כמה השבחות לדוג' גם הקרקע הופשרה וגם קיבלה היתרי בניה. חישוב ההשבחות יעשה לפי ההפרש בין שווי הקרקע לפני ההשבחה הראשונה לשווי הקרקע לאחר ההשבחה השניה.

שימו לב, כדאי לשלם מיד את היטל ההשבחה כי ממועד ההשבחה היטל ההשבחה מוצמד למדד המחירים לצרכן ומדד המחירים לבניה. אם תחכו למימוש הזכויות תגלו שהיטל ההשבחה הרבה יותר גבוה מההתחלה. בנוסף, למי שלא משלם מיד עם מימוש הזכויות מתווספת גם ריבית פיגורים על כל יום שעובר והתשלום מתנפח. אמנם בהרבה מן המקרים מוותרים או מפחיתים מריבית הפיגורים אך עדיין חבל לגלות סכום מידי נפוח.

ממתי מחשבים את היטל ההשבחה?

מיום אישור התוכנית המשביחה מתחילים לחשב את ההשבחה. כלומר אם מחיר הנכס יום לפני ההשבחה היה 2 מיליון וביום ההשבחה הוא קפץ ל 2 מיליון אז היטל ההשבחה יהיה בכל מקרה 500,000 ש"ח גם אם בעת מימוש הזכויות לאחר כמה שנים מחירי הקרקע ירדו והקרקע שווה רק 1,200,000 ש"ח.

חוץ מההיטל הבסיסי הזה במשך כל התקופה ממועד ההשבחה ועד למימוש היטל ההשבחה יוצמד לאחד מן המדדים: מחיר לצרכן או תשומות הבניה.

מי שמחשב את סכום ההשבחה, את ההיטל ואת שווי הקרקע הוא שמאי מקרקעין שאמור לתת שומה ובה דו"ח על היטלי ההשבחה. השמאי יערוך את השומה לעיתים מיד לאחר אישור התוכנית ולעיתים רק במועד מימוש הזכויות. במקרה שהוועדה דוחה את עריכת השומה למועד מימוש הזכויות הוועדה אמורה להודיע על כך לבעל המקרקעין מה שלא קורה בדרך כלל.

שימו לב, גם אם דחו לכם את עריכת השומה יש לכם זכות לבקש עריכת שומה מיידית כך שתוכלו לשלם מיד את היטל ההשבחה ללא הצמדות למיניהם.

איך בודקים האם יש חוב של היטל השבחה?

כדי לרשום נכס בטאבו תדרשו להציג תעודה מטעם הוועדה המקומית המאשרת ששילמת את כל החובות שלכם ואין לכם חובות של היטל השבחה. זה מקרה אחד מתוך רשימה של מקרים שבהם אתם נדרשים לדעת האם יש לכם היטל השבחה ולתכנן את צעדכם על פי זה כמו לפני מכירת דירה ועוד.

כדי לדעת אם יש לכם חוב של היטל השבחה תפנו לוועדה המקומית שם יבדקו לכם. אם אתם לפני מכירת דירה אתם יכולים להגיש בקשה לקבלת שומה לפני מכירת נכס. כך תדעו כמה תצטרכו לשלם ואם זה שווה לכם. את השומה תקבלו תוך 90 יום. ואילו את התשובה האם יש לכם חוב של היטל השבחה או לא תקבלו תוך 45 יום.

זקוקים למידע נוסף?

אצלינו בחברת המפתח לליווי ומימון פרוייקטים קיימת בקיאות במגוון רחב של נושאים וזו הסיבה שאנחנו יודעים לפעול טוב כל כך למען הלקוחות שלנו. אם אתם זקוקים למידע, מימון, ליווי ובעצם כל מה שיעזור לכם לקדם את הפרויקט שלכם אתם מוזמנים לפנות אלינו ואנו נשמח לעזור לכם.

לקביעת פגישת ייעוץ, השאירו פרטים!

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: