איך תקבלו פיצויים על הפקעת קרקע?

הפקעת קרקע היא דבר קיים שאי אפשר להתכחש אליו. עם זאת הפיצויים שמקבלים הבעלים של הקרקע הם זעומים ממש. ישנם מקרים רבים של יזמים שהופקעו מהם קרקעות והפיצוי שקיבלו בתמורה היה מגוחך. הקרקעות פשוט נלקחו מהם.

חשוב שתדעו, הסיפור הזה לא חייב לקרות. בעלי קרקע שהופקעה שיתנהלו נכון ויפעלו מספיק מוקדם לפי הכללים, יזוכו בפיצויים של מיליונים. הם יקבלו את כל התמורה לערך הקרקע.

בכתבה הבאה נסביר מה זו הפקעת קרקע? איזה פיצויים מקבלים בגין ההפקעה? ואיך אפשר לממש את הפיצויים ולהגדיל אותם לסכום משמעותי?

מה זה הפקעת קרקע?

הפקעת קרקע זהו תהליך שבו נלקחות קרקעות פרטיות בכפיה לצורכי ציבור. כאשר רשויות ציבוריות מחליטות שצריך לקום מבנה ציבורי כל שהוא במיקום מסוים. גם אם השטח שייך למישהו המבנה יקום עליו. קיים גם מצב של הפקעה חלקית של קרקע – רק חלק מן הקרקע עובר לרשות המקומית ושאר הקרקע נשארת בבעלות המקורית. למשל אם המועצה האזורית יחד עם הועדה לתכנון ובניה החליטו שצריך לעבור כביש במקום מסוים, גם אם השטח שייך לאדם פרטי הכביש ייסלל שם והקרקע תופקע.

3 השלבים בתהליך הפקעת קרקע

כדי לקבל פיצויים תצטרכו לפעול במיידי בכל שלב של הפקעת הקרקע. כעת נסביר את 3 השלבים שעוברים בתהליך הפקעת קרקע ואיך תתנהגו בכל אחד מן השלבים כדי שתוכלו לקבל פיצויים.

אישור תכנית בנין עיר (תב"ע)

לפני כל הפקעה של קרקע חייב להיות תכנית בניין עיר מאושרת שבה השטח שלכם הופך את היעוד שלו מפרטי לציבורי. שימו לב, ברגע שתאושר תוכנית כזו אף אחד לא יודיע לכם באופן אישי. תצטרכו לעקוב אחר תהליך האישור אם תרצו לקבל את הפיצויים. לפי החוק, כדי לקבל את הפיצויים תצטרכו להגיש תביעה באופן מיידי לאחר שאושרה תב"ע אף על פיי שיקח זמן עד שהקרקע תילקח ממכם. את התביעה תגישו כמה שיותר מוקדם ועד 3 שנים מיום אישור התב"ע.

אם לא תהיו ערניים מספיק ולא תספיקו להגיש תביעה לפיצויים תוך 3 שנים תפסידו את רוב הפיצויים שמגיעים לכם. אל תחלמו, תעקבו אחר אישורי תב"ע וברגע שתוכנית כזו אושרה הגישו תביעה.

השלב הקנייני

לאחר שיעוד הקרקע שונה מפרטי לציבורי, אפשר להתחיל בשלב הקנייני – העברת הזכויות על הקרקע. בשלב הזה תפרסם הרשות המפקיעה צו הפקעת קרקע ותרשום את הקרקע בטאבו. שימו לב, הפיצויים שתקבלו יקבעו לפי שווי הקרקע בעת מועד פרסום ההפקעה. זכרו את התאריך שבו פורסם צו ההפקעה.

הקרקע עוברת בפועל לידי הרשות המפקיעה

בשלב הזה הקרקע עוברת באופן מעשי בעלות. הרשות עולה על הקרקע ותופסת שם חזקה זוהי דרך אל חזור של הפקעת הקרקע. בשלב הזה אתם אמורים לקבל הודעה באופן אישי על הפקעת הקרקע וכן פיצויים. אך כמו שאמרנו הפיצויים האלו הם זעומים.

אז מה עושים במקרה של הפקעת קרקע?

אם הקרקע שלכם עומדת להיות מופקעת תדרשו פיצויים. כמו שאמרנו יש להגיש תביעה לפיצויים מיד עם אישור תב"ע. אך את ההצעה לפיצויים תקבלו רק לאחר שהקרקע תופקע באופן מעשי. ניתן להקדים את הצעת הפיצויים כבר מהשלב בו פורסם צו ההפקעה על ידי דרישה מהרשות המפקיעה לתשלום פיצויים מיידי. הצעד הזה יתן לכם מרווח של זמן שבו תוכלו לנהל משא ומתן, לערער על ההחלטות באמצעות שמאי מקרקעין או עורך דין כדי לקבל את הפיצויים המירביים.

את הפיצויים אתם אמורים לקבל גם על הקרקע שהופקעה וגם אם הערך של הקרקע שנשארה בידכם ירד עקב הפקעת חלק מהקרקע. אם צו ההפקעה על הקרקע פורסם אחרי 24 במאי 2018 ואם הקרקע שנשארה ברשותכם לא הושבחה בעקבות ההפקעה תהיו זכאים לפיצוי מלא.

את הפיצויים אף אחד לא יטרח ללכת להביא לכם. כדי לקבל את המקסימום שמגיע לכם תצטרכו לפנות לרשויות. שימו לב, כל תהליך בקשת הפיצויים צריך להיעשות בתבונה רבה ובשיקול דעת. כדי שהפיצויים יגיעו אכן אליכם ולא ילכו ברובם למיסים שונים, תצטרכו לדרוש את הפיצויים בשלבים ובסדר מסוים. לכן היינו ממליצים להשאיר למומחים להתעסק עם הבקשה לפיצויים. הם יעשו זאת בצורה נכונה, מחושבת, יעילה וממצה. מה שלכם נותר לעשות הוא להתעורר בזמן, להגיש תביעה מיד עם אישור התב"ע ולאחר מכן לפנות לאיש מקצוע. מכאן ואילך המומחה שאליו תפנו יטפל בנושא על הצד הטוב ביותר. שימו לב שאיש המקצוע שאליו אתם פונים הוא אמין, מקצועי וישר.

מעוניינים לקבל פיצויים של מיליונים על קרקע שהופקעה? חברת המפתח תעשה לכם את זה! פנו עוד היום לחברת המפתח לליווי ומימון פרויקטים והפיצויים בידיים שלכם.

לקביעת פגישת ייעוץ חינם ללא התחייבות, השאירו פרטים.

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: