באלו מקרים מוציאים היתר בניה וכמה זמן זה לוקח?

כאשר רוצים להוסיף חדרים, לבנות מבנה חדש או כל דבר אחר הקשור לבניה, יש צורך לקבל קודם היתר בניה. את היתר הבניה אמורים לקבל מהוועדה לתכנון ובניה של אותו אזור שבו מתבצעת הבניה. היתר בניה הוא נושא קבוע בחוק, יש עליו סעיפים רבים וחוק מסודר הכולל בתוכו את כל הפרטים. החוקים מפורטים בחוק התכנון והבניה התשכ"ה ובתקנות התכנון והבניה התשכ"ז.

היתר הבניה מיועד למקרים ספציפיים בלבד ותקף ל 3 שנים. אדם שהוציא היתרי בניה ולא התחיל לבנות תוך 3 שנים, יצטרך להאריך את התוקף של היתרי הבניה.

מתי מוציאים היתר בניה?

ישנם 4 סוגים של מצבים המצריכים קבלת היתרי בניה:

  1. אם הבנייה עשויה להשפיע על הסביבה, על המראה של הבית מבחוץ, כלומר אם רואים את הבניה. למשל פרגולה, גג לחצר או למרפסת, סגירת מרפסת לחדר ועוד.
  2. אם משנים את הייעוד של הנכס. לדוגמא אם לוקחים דירת מגורים והופכים אותה למשרד או שלוקחים דירה והופכים אותה לגן ילדים וכו'.
  3. שינויים פנימיים הכוללים הזזה של קירות תמך, יסודות ועמודי בניין.
  4. אם חורגים מהשטח של הבית. גם אם מדובר על חריגה בתוך קרקע וגם אם השטח הוא שטח אווירי.

בכל פעם שנתקלים באחד מן המקרים הללו יש צורך לפנות לועדה ולהגיש בקשה להיתרי בניה, וכדי לבנות צריך כמובן גם לקבל את ההיתרים.

יש תשע קטגוריות של מקרים בהם לא צריך לקבל היתר בניה ובהם:

גדרות ושערים המקיפים את הבית; סככות שונות כמו בד ברזנט, אך לא מבנה של פרגולה או גג קבוע; מבנים ניידים וכו'

כמה זמן לוקח להוציא היתר בניה?

לפי הסטטיסטיקות והמחקרים, ישראל נמצאת במקום ה 35 במהירות הוצאת היתרי בניה ויחסית היא נחשבת כמדינה שהתהליך אצלה ממש קצר. אך למעשה, פני הדברים הם לא כך. על פי נתוני הסטטיסטיקה היתר בניה ממוצע לוקח כאן 11.1 חודשים. אך הנתונים בשטח מראים אחרת. קבלנים ויזמים מספרים על תהליך של שנים עד שמתקבלים היתרי בניה. עד שמגישים את כל המסמכים, עד שהבדיקה נערכת, הכל נסחב ונמרח על פני תקופה ארוכה. על פי נתונים בשטח תהליך הוצאת היתר בניה ממוצע להקמת מבנים הוא 36 חודשים לפחות. בדרך כלל לוקח יותר. זאת אומרת 3 שנים יותר מפי 3 מהנתונים שמפרסם מינהל התכנון.

מה גורם לפער ההזוי בין הנתונים שמפורסמים למה שקורה בשטח?

מובן מאליו שזמן הוצאת היתר בניה לסגירת מרפסת והזמן שלוקח כדי להקים פרויקט אמור להיות שונה לחלוטין. אלו שאחראים על הסטטיסטיקה לא ממש מבינים את זה ועושים ממוצע לכל היתרי הבניה יחד. עיריות מסוימות יכולות לפרסם שהזמן הממוצע שלוקח להוציא היתר בניה הוא 9 חודשים וכשבודקים את השטח מגלים שהיה מקרה אחד של היתרי בניה להקמת פרויקט מתוך עשרה. כל שאר המקרים היו בקשה להתקנת גג, פרגולה ומקסימום הרחבה.

כמה זמן לוקח להוציא היתר בניה לתמ"א?

כאשר מדברים על היתר לתמ"א הזמן הוא הרבה יותר ארוך. היזם והדיירים עלולים למצוא את עצמם ממתינים שנים ארוכות עד לקבלת ההיתר הנכסף. מה שמדאיג הוא שנרשמת מגמה של עלייה בזמן ההמתנה לקבלת היתרי בניה בתמ"א. אם פעם קיבלו את ההיתר תוך כמה חודשים, היום זה לוקח לפחות 3.5 שנים וזמן ההמתנה ארוך משמעותית מכל הוצאת היתר בניה אחר.

איך משפיע הזמן שמתבזבז בהוצאת היתר בניה על שוק הנדל"ן?

מצוקת הדיור הולכת ומתגברת והדרך היחידה לפתור את מצוקת הדיור ולבלום את עליית מחירי הדירות היא לדאוג שפשוט יהיו עוד דירות בשוק. אך מה שמפריע להקמה של יחידות דיור הוא לא רק צפיפות האוכלוסין והחסר בקרקעות, אלא גם התהליך הממושך שצריכים היזמים לעבור עד שהם מקבלים את היתרי הבניה. אם יזם נאלץ לחכות 3 שנים לפחות עד שהוא יכול להתחיל לבנות את הדירות וממילא הקצב יהיה איטי במיוחד. אם רוצים לפתור או לפחות להקל את מצוקת הדיור, צריך לקצר את זמן ההמתנה לקבלת היתרי בניה כך שיוכלו להציף את השוק בדירות.

מי מנהל את התהליך של הוצאת היתרי בניה?

היזם הוא זה שאמור להוציא את ההיתרים אך כמו בכל דבר שדורש מיומנות והכרה של השטח, כדאי להיעזר באיש מקצוע שילווה את כל התהליך ואם אתם רוצים לפרגן לעצמכם קצת יותר קחו מישהו שינהל את התהליך.

בסך הכל, אם עובדים בצורה טובה אפשר לחסוך גם את זמן ההמתנה הממושך. אל תהססו, ליווי ואפילו ניהול של אנשי מקצוע עשוי לסייע לכם רבות.

חברת המפתח כאן בשבילכם. הצטרפו לעשרות יזמים מרוצים שגמרו את הפרויקט שלהם בצורה רגועה ובכיס מלא.

לקביעת פגישת ייעוץ השאירו פרטים.

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: