בעקבות הגדלת האשראי ותזרים המזומנים בשוק הנדל"ן בנק ישראל פרסם אזהרה הקוראת להישמר מסיכונים כלכליים

שוק האשראי למימון נדל"ן הוא שוק לוהט. הריביות יורדות, אין ספור גופים חוץ בנקאיים ובנקים מעניקים אשראי למימון נדל"ן כמעט ללא הגבלה. עם ההגדלה של האשראי לנדל"ן על ידי בנק ישראל בתקופת הקורונה נשברו כל הגבולות. הלוואות ניתנו ליזמים כמעט ללא הון עצמי בריביות אפסיות בלי לבדוק ולחקור יותר מידי.

באמצע אוגוסט לפני כשלושה שבועות בערך שלח בנק ישראל מכתב ובו הוא מעדכן שההתפרצות היתה מוגזמת.

הגידול באשראי לנדל"ן במספרים

נרשמה עלייה של 8% ביתרת האשראי לנדל"ן תוך חצי שנה סכום שמגיע ל 66 מיליארד ש"ח. בנק ישראל מדווח ש 54% מהעליה נובעים מגידול בסיכון אשראי לענף הבניה. בכלל, כל האשראי לבינוי ונדל"ן עלה ב 12%. מדובר במספרים עצומים.

מה גרם לעלייה החדה הזו באשראי לנדל"ן?

לטענת בנק ישראל הגידול נובע מכך שהבנקים מגדילים את הסיכון שלהם. הבנקים פחות מקפידים על הכללים, מאשרים הלוואות גם באחוז מימון גבוה, מעניקים הלוואות מזנין שישמשו כהון עצמי ובאופן כללי מקלים בתנאי החיתום. רואים זאת גם במרווחים של הבנקים ובריביות הנמוכות. בנק ישראל מגדיר זאת כהגדלת תיאבון הסיכון והקלות בתנאי החיתום.הבנקים לוקחים עליהם יותר מידי סיכונים מה שעלול לסכן את המשק.

מה מבקש בנק ישראל?

בנק ישראל דורש מהבנקים להגדיל את הרווח שלהם במתן אשראי לנדל"ן. וכמובן לבצע התאמות לעמידה גבוהה יותר על החוקים והרגולציות. בנק ישראל מעוניין לעקוב פעם ב 3 חודשים על האשראי שניתן למטרות בינוי נדל"ן. הבנק מעוניין שיסמנו את העסקאות הללו כעסקאות בעלות סיכון מוגבר.

איך זה ישפיע עלינו, היזמים?

החגיגות במתן האשראי עומדות להתמתן. בנק ישראל לא נותן לבנקים להמשיך להתפרע. אנחנו נהיה אלה שנרגיש את זה. בנק ישראל דורש מהבנקים להגדיל את המרווח מה שאומר שאנחנו נהיה אלה שנשלם יותר ריביות. ואם ההקלות בתהליכי החיתום עומדות להיפסק גם הם, כפי דרישת בנק ישראל, לא תוכלו לקבל הלוואות כל כך בקלות. המכתב שבנק ישראל שלח עומד להשפיע עלינו בהיקפים הרבה יותר גדולים ממה שחשבנו. אלא אם כן נתמקד יותר בגופים החוץ בנקאיים שיעניקו לנו מימון. האמת שכל שוק הנדל"ן יושפע מכך בתגובת שרשרת, אם בנק ישראל מגביל את ההלוואות, היזמים יתקלו בקשיים במימון הפרויקטים וממילא פחות פרויקטים יקומו מה שיביא למצוקת הדיור להחריף.

אין פתרון ממשי למצוקת הדיור

למעשה בנק ישראל הוא זה שהגדיל את האשראי לבינוי לפני תקופה יחסית קצרה כדי לסייע לפתור את מצוקת הדיור. ועכשיו שוב הוא נוקט בצעד מכורח המציאות שיגביל את הבינוי וממילא יחמיר את מצוקת הדיור. המהלך הזה מוכיח לנו שככל הנראה מצוקת הדיור היא משוואה בלתי פתורה.

בשורה התחתונה

צריך ללמוד איך מסתדרים עם המצב ולמצוא דרכים לממן את הפרויקטים. צריך לבנות תוכנית מימון איכותית ובטוחה לפרויקט כך שתוכלו להתקדם על אף התנאים של בנק ישראל. האמת שאם היזמים לא היו נבהלים ומחפשים את הדרכים למימון נדל"ן על אף השינויים שיחולו בקרוב, הם לא היו משפיעים ממש על שוק הנדל"ן אלא פשוט גורמים ליזמים לעבוד יותר קשה.

אין לכם כוח לעבוד קשה? רוצים להשיג מימון איכותי, בטוח ובתנאים נוחים? הגעתם לכתובת.

המפתח לליווי ומימון פרויקטים מתמחה בגיוס מימון לפרויקטים ובניית תוכנית מימון שתתניע את הפרויקט שלכם קדימה.

לקביעת פגישת ייעוץ חינם, השאירו פרטים!

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: