בעקבות קביעה של שופטת במחוזי יאלצו היזמים לשלם היטל השבחה הרבה יותר יקר בפרויקטים של פינוי בינוי!

לפני כשבועיים התקבל בבית המשפט המחוזי בתל אביב פסק דין בנוגע לחישוב היטל השבחה בפרויקטים של פינוי בינוי. אם עד עתה היה מקובל לחשב את היטל ההשבחה על פי ערך הדירות של לפינוי בינוי מעכשיו קבעה השופטת שיחשבו בהיטל השבחה גם את הדירות הנוספות שהיזם אמור לבנות. התוצאה הישירה של הדרישה הזו היא שהיזמים יצטרכו לשלם היטל השבחה הרבה יותר יקר ורבים מהפרויקטים כבר לא יהיו רווחיים.

מה הרקע לקביעה של השופטת?

הפסיקה נעשתה במסגרת משפט שנערך בין חברת אשדר לבין עיריית תל אביב. חברת אשדר נמצאת בעיצומו של פרויקט פינוי בינוי כבר מ 2013. במסגרת התוכנית היא אמורה להרוס 6 בניינים בשכונת רמת אביב ולהקים במקומם 3 בניינים חדשים ובה 198 יחידות דיור. אלא התגלעה מחלוקת בנושא היטל ההשבחה שאמורה חברת אשדר לשלם לעיריית תל אביב. על פי עיריית תל אביב השטח של הפרויקט התייקר ב 42 מיליון ש"ח והיטל ההשבחה שיש לשלם הוא 21 מיליון שקלים. לעומת זאת השמאי של הפרויקט קבע שהשטח התייקר רק ב 18 מיליון ש"ח וממילא היטל ההשבחה עומד על 9 מיליון שקל בלבד. חילוק הדעות בין השמאי לעיריה נובע מהחישוב. העירייה כללה בהשבחה של הקרקע גם את הדירות של היזם אך השמאי לא חישב אותם. החילוק הוא בין עיריית תל אביב לחברת אשדר האם יש לכלול את הדירות של היזם בהשבחת הקרקע או לא.

העירייה פונה לבית המשפט המחוזי

לאחר שהעירייה פנתה לוועדת ערר שתכריע את המחלוקת ועדת ערר הצדיקה את השמאי. הטיעון של ועדת ערער היה שהדירות הן הרווח של היזם ולא יתכן שהם יחושבו בתור השבחה. הדירות של היזם הם נקודת האיזון ואם ליזם לא יהיה את הרווח עליהן הפרויקט כולו לא יצא לפועל.

לאחר הפסק הזה החיטה העיריה לפנות לבית המשפט המחוזי בתל אביב תוך שהיא נחושה לשנות את ההחלטה הזו לוקבל את היטל ההשבחה הגבוה. השופטת הצדיקה את עיריית תל אביב וקבעה כי בכל המקרים של פינוי בינוי יש לכלול בחיוב ההשבחה גם את הדירות של היזם כמו בכל תוכנית אחרת. השופטת קבעה את זה לכל המקרים של פרויקט בינוי אלא אם כן יחוקק חוק חדש.

מה היו דבריה של השופטת

למרות פסק הדין באשר לחישוב היטל ההשבחה לא נקטה השופטת בצד מסוים היא לא פסקה כמה על החברה לשלם וגם ציינה שהרשות המקומית רשאית לתת פטור מלא או חלקי על היטל ההשבחה. היא טענה גם שעל הרשות המקומית לפעול לטובת הציבור ולעודד את היזמים. וכן ציינה שבפסק דינה היא לא ממליצה על דרך מסוימת לחישוב היטל ההשבחה אלא אומרת את דבריו של החוק.

איך ישפיע פסק הדין על הפרויקטים של פינוי בינוי

אם לא יעשו סדר בנושא ויחקקו חוקים מסודרים אנחנו לא נראה התפתחות משמעותית בפינוי בינוי. כל אחד מבין שבתנאים הללו שהעיריות יכולות לדרוש היטל השבחה גבוה כל כך לא שווה ליזמים להקים את הפרויקטים הללו. סביר להניח שבקרוב נשמע על תקנה חדשה בנושא…

חשבתם להקים פרויקט פינוי בינוי?

אתם לא חייבים לגנוז את הרעיון. יש מספיק פתרונות להפוך את העסק לרווחי וכמובן שלא עושים שום צעד בלי להיות בטוחים ברווחיות של הדבר. בסך בכל בפרויקט פינוי בינוי גלום פוטנציאל ממש טוב לרווחים רק צריך לדעת ללחוץ על המקומות הנכונים.

אם אתם רוצים להתקדם תפנו אלינו! אנו בחברת המפתח לליווי ומימון פרויקטים מתמחים בסיוע ליזמים ובכל התחומים. ליוונו עשרות יזמים מרוצים ומימנו עשרות פרויקטים מצליחים.

אז למה אתם מחכים בואו להצליח ובגדול.

לקביעת פגישת ייעוץ חינם עם המומחים שלנו, השאירו פרטים!

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: