האם צפויים שינויים בתוכנית התמ"א? מהי תמ"א בניינית?

תוכנית תמ"א 38 על פי הצפי היתה אמורה להתבטל כבר מזמן. למעשה היא כל כך חיונית, שקשה לוותר עליה לפני שיש תחליף הולם. כעת סוף כל סוף נראה שהתקבלה חלופה לתוכנית התמ"א והתמ"א תעבור מהעולם. העניין שהחלופה לא ממש שונה מדובר באותו תוכנית רק עם עקרונות שונים בחלק מן המקרים.

התוכנית החדשה נקראת תמ"א בניינית והיא תיכנס לתוקפה ככל הנראה מחודש נובמבר הקרוב. התוכנית כוללת תוכנית של התחדשות עירונית לכל עיר בנפרד. כל בניין יקבל את היחס שלו. יהיו בניינים שיעברו חיזוק מפני רעידות אדמה בדומה לתמ"א 38. יהיו בניינים שיעברו תהליך של הריסה ובניה מחדש בדומה לפרויקט פינוי בינוי.

בכמה מבנים המיועדים להתחדשות מדובר?

כרגע מדברים על 26,000 מבנים ב 15 ישובים שונים המיועדים להתחדשות. הסכום המוקצב לתוכנית הזו הוא 40 מיליון ש"ח.

התוכנית היא בעצם התחדשות עירונית ברמת הבניין הבודד. כלומר, כל בנין מתחדש בפני עצמו ואין צורך בקבוצה של בניינים. אך עם זאת מדובר בתוכנית כלל עירונית. בצורה כזו אפשר לייעל את התוכניות מבחינה כלכלית, חברתית, תשתיות ועוד.

כאשר התוכנית תתנהל בכזו צורה יהיה קל יותר לתכנן את הפרויקטים בצורה שתמנע את הקונפליקטים עם התשתיות, העומס הדמוגרפי ועוד.

התוכנית החדשה תבטיח שהתחדשות עירונית ברמת הבנין הבודד לא תפגע ברשויות. מה שנוצר עד כה שבאזורים בהם בוצעה התחדשות עירונית של פרויקט תמ"א, נוצר עומס כבד על התשתיות שהביאו לפקקי תנועה, מחסור במוסדות, הצפות ביוב ועוד. זו הסיבה שחיפשו חליפה לתמ"א. את פרויקט פינוי בינוי קל יותר להתאים לצרכים של הישוב אך אין בו את המעלות של התחדשות עירונית ברמת הבנין הבודד.

תמ"א בנינית משלבת את שתי התוכניות יחד בצורה מושלמת. ההתחדשות העירונית תעשה באופן כוללני, תוכנית לכל ישוב בנפרד שתתאים לצרכי הישוב. אך יחד עם זאת, היא תשמור על התחדשות עירונית ברמת הבנין הבודד. כלומר, לא יצטרכו מתחמים שלמים כדי להרוס ולבנות מחדש. זה יכול להיעשות גם בבנין בודד. ויהיה בניינים שמה שנדרש בהם זה רק חיזוק כמו בתוכנית התמ"א.

תועלת נוספת שיש בתוכנית הזו היא תעסוקה ליותר יזמים. במקום שיזם אחד יחלוש על פרויקט של 40 מבנים. לכל מבנה יהיה יזם בנפרד.

מהם שלבי התוכנית של תמ"א בניינית?

  1. בשלב הראשון מגדירים את האזורים שנדרשים להתחדשות עירונית. כמובן שמדובר רק במבנים לא חדשים לא צמודי קרקע ולא במתחמים שמיועדים לפינוי בינוי.
  2. חלוקת העיר לאזורים בהם רחובות ראשיים, שוכנות מגורים ועוד. על פי החלוקה מתאימים את התכנון למבנים המיועדים.
  1. היתרי בניה לכל אזור. הריסה ובניה, איחוד מגרשים וחיזוק עיבוי.
  1. קביעת תב"ע , נפח בינוי ועוד על מנת להוציא היתר.
  2. השלב האחרון הוא תכנון הפרויקט.

בשורה התחתונה

אפשר לומר שנמצאה חלופה ראויה לתמ"א. תמ"א בניינית. התוכנית תיכנס לתוקף ככל הנראה בנובמבר הקרוב.

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: