המחירים בהם נקנות הקרקעות מטפסים עוד ועוד! מה אפשר לעשות כדי למנוע את עליית מחירי הדיור?

לפני כמעט חודש נפתח כנס שמאי מקרקעין באילת. בכנס העלו נושאים שונים לדיון וביניהם מחירי הדיור שיורדים. מסתבר שגם יזמים וגם רוכשי דירות מוכנים לשלם הרבה בשביל פיסת קרקע. הם בדרך כלל משלמים יותר משווי הדירה או הקרקע האמיתי. בכנס הועלו לדיון סוגית עליית המחירים, העלאת המס למשקיעים ועוד.

ממה נובעת עליית מחירי הדירות? איך אפשר למנוע את זה ואיך ישפיעו הצעדים שננקטו עד עכשיו בנושא על השוק הרותח.

למה יזמים רוכשים קרקעות במחירים הזויים?

על פי דיווח שנמסר בפתיחת הכנס רוב הקרקעות שנמכרו בשנה האחרונה נמכרו בשווי הרבה יותר משווים האמיתי. הפערים בין שווי הקרקעות למחירים ששולמו עליהם הם עצומים ומגיעים אף לפי 2 או 3 מהמחיר שקבע השמאי. המצב הזה הוא בעייתי ועלול לגרור את כל שוק הדיור שגם כך מסובך, לפלונטר נוסף ולעלייה נוספת ומשמעותית במחירי הדירות.

הסיבות לכך שיזמים מוכנים לשלם הרבה עבור קרקע לבניה הם שניים.

  1. הסיבה הראשונה זה כמובן "ביקוש מול היצע". אין כמעט קרקעות המיועדות למכירה ולכן היזמים והקבלנים מוכנים לשלם הרבה כדי לקנות את מה שכבר כן קיים. יזמים לא יכולים לשרוד ללא קרקעות לבניה ולכן הם מוכנים לשלם על כך העיקר להשיג קרקעות.
  2. הסיבה השנייה לפי טענתו של יו"ר משרד השיכון היא שהשמאות לא מספיק מדויקת. בעידן של היום יש צורך במהירות פעולה ובשימוש בטכנולוגיה. לכן שמאות שעורכת זמן ולא מספיק מהירה לא נותנת ערכים אמיתיים ועדכנים וממילא מייחסים אליה פחות חשיבות. וכאן פנה יו"ר משרד השיכון לשמאים בבקשה לייעל את עבודתם.

איך תשפיע העלאת מס הרכישה למשקיעים על שוק הדיור?

לאחר שתמה סוגיית מחירי הקרקעות והשמאות הועלתה סוגיה נוספת על שולחן הדיונים. העלאת מס הרכישה. על פי טענת נשיא התאחדות הקבלנים אין בהעלאת המס שום טעם הצעד הזה לא יפתור את מצוקת שוק הדיור וגם לא ירתיע את המשקיעים. לטענתו העלאת מס הרכישה למשקיעים עלולה אף להחריף את מצוקת שוק הדיור. בינינו, המשקיעים לא באמת רוכשים כזה הרבה דירות וגם את הדירות שהם כן רוכשים הם מוכרים בדיוק באותה מידה. כך שהם בכלל לא פונקציה לתחרות בשוק. ברגע שיעלו את מס הרכישה למשקיעים הם לא יסוגו אחור, הם ימשיכו לרכוש דירות והמקסימום שהם יעשו בעניין יהיה להעלות את מחיר השכירות מה שיביא להחרפת מצוקת הדיור ולעומס נוסף של רוכשי דירות.

איפה מס הרכוש?

הסוגיה האחרונה שהועלתה בועידה היא החזרת מס הרכוש. אם בעבר כל אחד שהחזיק ברשותו קרקע לא בנויה היה צריך לשלם על כך מס, היום הורידו את המס הזה. מחירי הקרקעות כל הזמן מתייקרים ולאנשים אין שום סיבה למהר למכור את הקרקע שלהם. נכון שהמדינה מציעה תמריצים ומענקים לכאלו שימכרו את הקרקע שלהם וסוף כל סוף יבנו עוד פרויקט. אך עדיין אין שום כוח הרתעה למחזיקים בקרקעות. כי אם עכשיו מי שמוכר את הקרקע מקבל הטבות מסוימות, עוד שנתיים הוא יקבל הטבות כפולות ומחיר כפול כי יהיה צורך דחוף יותר לקרקע שלו. ברגע שיחזירו את מס הרכוש לאנשים לא יהיה שווה מבחינה כלכלית להחזיק בקרקעות לא בנויות וממילא מצוקת הדיור תשתפר.

רוצים לדעת עוד? מעוניינים בליווי ובגיוס מימון לפרויקט שלכם?

אצלנו תמצאו את כל מה שיזמים שרוצים להצליח זקוקים לו.

קבעו עכשיו פגישת ייעוץ  עם מומחי המפתת לליווי ומימון פרויקטים.

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: