מהו פרויקט פינוי בינוי ואלו סוגים קיימים?

בעידן של היום פרויקטים של התחדשות עירונית תופסים מקום של כבוד בעולם הבניה. הפרויקטים הנפוצים כיום הם תמ"א 38. אך אנו עומדים בפני עידן חדש שבו ינתן מקום של כבוד לפינוי בינוי. בפוסט הבא ניתן הסבר קצר וכללי על פינוי בינוי ואחר כך נפנה להכיר את הסוגים השונים של פינוי בינוי.

פינוי בינוי בקצרה:

פינוי בינוי הוא אחד המסלולים של מיזם התחדשות עירונית. מיזם התחדשות עירונית בא לשנות ולשפר את המרקם העירוני מבחינה חברתית, בטיחותית ותרבותית. במסגרת המיזם מתבצעים פרויקטים של חיזוק מבנים הוספת דירות מגורים חדשות, חיזוק תשתיות ועוד. בתוך מיזם התחדשות עירונית קיים מסלול פינוי בינוי שדרך הפעולה שלו היא להרוס מבנים קיימים ולבנות תחתם מבנים חדשים חזקים וגדולים יותר.

בתוך המסלול הזה של פינוי בינוי קיימים גם כמה מסלולים שונים שיבוצעו בצורה שונה.

הרשויות המקומיות מכריזות על פינוי בינוי

במסלול הזה מי שיוזם הוא הרשות המקומית שמכריזה על מתחמים מסוימים כמיועדים לפינוי בינוי. הרשות המקומית מגישה הצעה למתחמים מסוימים לועדה הממשלתית שתכריז על המתחמים הללו. אם אכן המתחמים עומדים בכל הקריטריונים הנצרכים תכריז הממשלה על המתחמים הללו כעל מתחמים המיועדים לפינוי בינוי. ברגע שיש הכרזה ממשלתית, הממשלה היא זו שמממנת את כל התהליך של פינוי בינוי והפרויקט מתבצע בחסות הממשלה.

מסלול מיסוי לפינוי בינוי

האופציה השניה להוצאה לפועל של פרויקט פינוי בינוי היא מסלול יזמים שנקרא גם מסלול מיסוי. במסלול הזה פונה היזם שמעוניין לבצע פרויקט של פינוי בינוי באזור מסוים לועדה הממשלתית ומבקש להכריז על האזור כמיועד לפינוי בינוי. במסלול מיסוי גם הדיירים וגם היזם רשאים להגיש בקשה לוועדה הממשלתית. כאשר הבקשה מתקבלת מוכרז האזור כמיועד לפינוי בינוי במשך 6 שנים והיזם מקבל הטבות מס שונות במסגרת הפרויקט.

מסלול פינוי בינוי דרך משרד השיכון

במשרד השיכון הציעו סוג נוסף של מסלול לפינוי בינוי שבו המדינה היא זו שתגשר בין היזמים לדיירים. כלומר, המדינה היא זו שתתעסק בכל הנושא של פיני הדיירים. על פי התוכנית של משרד השיכון יחפו מתחמים בהם קיימות גם קרקעות פנויות לבניה. משרד השיכון יוציא את הקרקע למכרז והיזם שירכוש את הקרקע יתחייב למכור 50% מן הדירות למשרד השיכון. לאחר הבניה, משרד השיכון יעביר את הדיירים מהבניינים הישנים לבניין החדש שנבנה ויוציא את הקרקע שעליה הבניינים המיועדים להריסה למכרז. המסלול הזה מוצלח יותר משאר המסלולים ופותר כמה בעיות במסגרת פינוי בינוי. במסלול הזה לא נדרש לשלם שכירות לתושבים והרווח הוא תנופת בניה וחיזוק מבנים.

תמא 38/2

כאשר מדברים על מסלולי פינוי בינוי חייבים להביא גם את הפרויקט הזה. תמ"א 38/1 מוכרת לכולנו אך קיימת תמ"א 38 מסוג נוסף שמזכירה את פינוי בינוי. בתמ"א 38/2 לא מחזקים את הבניינים ומוסיפים עוד כמה קומות אלא הורסים את הבניין הקיים ובונים חדש במקומו. ההבדל בין תמ"א 38/2 לפינוי בינוי הוא שפינוי בינוי עובד על מתחמים שונים ותמ"א 38/2 על בניינים בודדים.

בשורה התחתונה

הדיבורים על פינוי בינוי הופכים ויהפכו בקרוב למעשיים עד מאוד. בתור יזמים היינו ממליצים לעקוב אחר הפרסומים ולהיות ערניים כי מתגלגלות הזדמנויות שעשויות להפוך מזהב מתחת לקרקע. ועוד משהו, כאשר ניגשים לפרויקט כלשהו ובפרט לפרויקט של פינוי בינוי, צריך לשים לב שהפרויקט רווחי ושהוא לא יגרור אתכם להפסדים.

אם אתם רוצים לתפוס הזדמנויות ולחמוק מסיכונים חברת המפתח הם הדרך שלכם להצלחה.

פנו עכשיו למומחי חברת המפתח!

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: