מה יש להגיד לגורמים המעורבים בתחום הפינוי בינוי על הרפורמה החדשה?

בפוסט הקודם דיברנו על הרפורמה החדשה לפרויקט פינוי בינוי שאמורה להסיר את החסמים שעיכבו את פרויקט פינוי בינוי. על פי הרפורמה יתנו יותר מרחב תמרון להסכמים בין היזמים לדיירים בלי הגדרת סף רווח מינימלי להקמת הפרויקט וכן לצמצם את התוספת בדירת התמורה לדיירים מ 25 מ"ר לכל דייר ל 12 מ"ר בלבד.

אך כמה שזה נשמע פשוט, הדעות על הרפורמה הזו כמו בכל דבר משמעותי חלוקות. בפוסט הבא נצא לסקר את הדעות הרווחות.

התאחדות הקבלנים בוני הארץ מזהירים:

בהתאחדות הקבלנים כמובן דואגים לרווחי היזם. על פי טענתו של ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים מדובר בהחלטה אומללה שתשים קץ לפרויקטי התחדשות עירונית בישראל. אם אין הגבלה לרווח מינימלי הפרויקטים שיאושרו לא יהיו כדאיים ליזמים וממילא לא יצאו לפועל. על פי דבריהם של חברי התאחדות הקבלנים, היו צריכים להתייעץ איתם לפי קבלת החלטה משמעותית כזו לגבי יזמים וקבלנים. כי מי שאמור לשלם את המחיר זה אנחנו. אם בוועדות יקבעו עכשיו את צפיפות הבניה במתחמי פינוי בינוי בלי להתחשב ברווח מינימלי ליזם איזה רווח ישאר. 5% או 10% פרויקטים כאלו לא יצאו לפועל, שום קבלן לא יהיה מוכן להוציא לדרך פרויקט כזה וממילא אפשר להניח לגלול את החותם על כל הנושא של פינוי בינוי. אלא אם כן כמובן התעשתו מיד ויתקנו את הנזקים.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין

ליוזם כל העניין הזה יש מה להגיד בנושא. על פיו הרפורמה הינה הליך מבורך שתשחרר את הפלונטר ותביא סוף כל סוף לפעילות בשוק פינוי פינוי.

בעקבות השינוי סוף כל סוף יזמים יוכלו להתנהל ישירות מול הוועדות המחוזיות ולהשמיע את הצרכים שלהם. הדיירים יהיו מודעים יותר לרווחים של היזם ויקבלו שקיפות מלאה. המשא ומתן יתנהל בצורה טובה יותר ובשקיפות כך שהדיירים לא ידרשו דברים לא הגיוניים. אם התוכנית תתנהל במתווה היא אמורה להצמיח את השוק של פינוי בינוי.

פייגלין סגן נשיא התאחדות בוני הארץ

חיים פייגלין טוען שביטול מגבלת רווח מינימום ליזם מבטלת תקן 21 והופכת אותו לחסר משמעות מה שמותרי את היזמים ללא הגנה. לדבריו אם ההחלטה תיושם יווצר כאוס בשוק הנדל"ן וההתחדשות עירונית חוסר הוודאות שקיים גם היום יגבר.

נדב פרץ מחברת המפתח

על פי דבריו מדובר בהחלטה מבורכת. הרפורמה תאפשר לכוחות השוק לפעול בהתאם לנתונים המשתנים מאזור לאזור ומפרויקט לפרויקט. יהיה ניתן לתכנן טוב יותר את התוכנית בלי שיהיו כפופים למגבלות מיותרות שרלוונטיות לכל הארץ. אך אם זאת צריך לשים לב שרווחי היזמים לא ישחקו ויהיו מספיק יציבים.

כפי הנראה הרפורמה עוד עשויה לקדם מאוד את השוק ולייעל אותו.

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: