מקימים פרויקט? אל תוותרו על חומת ההגנה שלכם- מדד תשומות הבניה!

בחודש ינואר האחרון עלה מדד תשומות הבניה למגורים ב-0.8% מה שאומר שמחירי עלות הבניה עלו. מי שאמורים לספוג את זה הם הדיירים שהתשלומים שלהם לקבלן צמודים למדד. אך מה קורה לקבלן שויתר על הצמדה למדד? קבלן כזה הוא בברוך רציני במקרה הטוב הוא יסיים את הפרויקט כמעט ללא רווח ובמקרה הגרוע יותר הוא עלול להתמוטט.

אם פעם הסעיף של הצמדה למדד לא היה כל כך משמעותי כי לא היתה עלייה דרמטית. עכשיו מיום ליום הוא נעשה קריטי. מדד תשומות הבניה מזנק בעליה חדה מיום ליום. בשנה האחרונה מחודש ינואר 2021 עד חודש ינואר 2022 עלה מדד תשומת הבניה ב 5.8% שזה גבוה מאוד מאוד. התשלומים לקבלן עלו בהתאם והעלייה רק נמשכת.

איך ההצמדה למדד תשומות הבניה מגנה על היזם?

מדד תשומות הבניה משקף את עלות הבניה. קבלן שמתחיל פרויקט מחשב את מחיר דירה וכדאיות הפרויקט לפי עלויות הבניה העדכניות. אך אם מחירי עלות הבניה עולים, הקבלן בבעיה כי הרווחים שלו נעשקים. בדיוק לכ מצמידים את התשלומים למדד תשומות הבניה. אם מחירי עלות הבניה עלו מדד תשומות הבניה עולה ובהתאם לכך גם התשלומים לקבלן. בצורה כזו הקבלן לא מרגיש את עליית מחירי הבניה כי הוא מקבל כסף מהרוכשים שיכסה את ההוצאות הנוספות.

שימו לב,  קבלן שלא הצמיד את תשלומי הדיירים למדד תשומות הבניה נמצא עכשיו בפלונטר רציני. הוא צריך להוציא כמה עשרות או מאות אלפי שקלים ממה שתכנן ולמכור את הדירות באותו מחיר שהיה רווחי לו כאשר הוצאות הבניה היו נמוכות כמעט ב 6%

שימו לב למדד המחירים לצרכן

אם כבר מדברים על מדדים חייבים להזכיר גם את העלייה הדרמטית במדד המחירים לצרכן שעלה ב 3.1% בתוך שנה. ובכך לאחר כבר תקופה ארוכה חרג המדד מיעד האינפלציה של מדינת ישראל שהוא 1%-3% מה שעלול לגרום לתסבוכת.

נעבור למה שחשוב לכם היזמים. בזמן הזה שעליית המדדים השונים מטפס לא היינו ממליצים לקחת במסגרת הליווי הבנקאי ריבית שצמודה למדד כלשהו ובכלל עדיף לא לקחת כלל ריבית משתנה. השוק היום של המדדים משחק ומשתנה כל הזמן ולטובתכם כדאי לכם הפעם יותר מתמיד להיזהר.

לא מוכרים דירה בלי להצמיד למדד תשומות הבניה

לסיכום, המסקנה הכי חשובה שאתם צריכים לזכור היא לא לוותר אף פעם על הצמדה למדד תשומות הבניה. בזמנים כאלו בהם המדדים לא יציבים, משתנים כל הזמן ומזנקים בחדות כלפי מעלה זה לא הזמן לוותר על הזכויות שלכם. אתם צריכים להגן על עצמכם במקסימום ואת זה תעשו על ידי הצמדה למדד.

מכרתם דירות בלי להצמיד למדד את התשלומים, נכנסתם לפלונטר כלכלי? אנו נוציא אתכם ממנו ונמנף את ההצלחה שלהם. צרו קשר!

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: