נכנסה לתוקף תקנת בנק ישראל האוסרת הלוואת הון עצמי על חשבון שיעבוד נכס

בחודש יוני האחרון פרסמנו כתבה בה נכתב על פרסום טיוטה של בנק ישראל האוסרת על הלוואת הון עצמי כנגד שיעבוד נכס. למרות ההתנגדות העזה ולמרות שקיוונו כל כך שהצעת החוק הזו לא תיכנס לתוקף המציאות טפחה על פנינו והתקנה תהיה תקפה ועומדת החל מחודש אוקטובר הקרוב.

מה זה אומר לנו היזמים? איך זה פוגע במשפרי דיור? ואיך זה משפיע על עולם הנדל"ן?

בכתבה הבאה נענה לכם על כל השאלות הללו וגם ניתן פתרונות.

מה כוללת תקנת בנק ישראל?

בנק ישראל מעוניין לבלום את עליית מחירי הדירות ואם אפשר, גם להוריד אותם. בבנק ישראל שמו לב שאחד הגורמים המשמעותיים מאוד לעליית מחירי הדירות הם המשקיעים. בבנק ישראל הגיעו למסקנה שצריך לגרום למשקיעים להפסיק לרכוש דירות וממילא הביקוש לדירות ירד ובעקבות כך גם המחיר. מה שקרה במהלך השנים הוא שמשקיעים רבים שיעבדו את הדירות שלהם וקיבלו בתמורה הלוואה להון עצמי שתאפשר להם לרכוש דירה נוספת להשקעה. בנק ישראל החליט לחסום את האפשרות הזו, לאסור על הבנקים לתת הלוואות להון עצמי כנגד שיעבוד נכס כך המשקיעים לא יוכלו להשיג כסף כדי לקנות דירות להשקעה.

למה היתה התנגדות חזקה לתקנה?

הבנקים, הכלכלנים ויועצי המשכנתאות טענו כולם כאחד שהתקנה לא באמת תבלום את המשקיעים. אך מנגד תכניס לתסבוכת את משפרי הדיור והיזמים. המשקיעים אם הם מאוד ירצו ישיגו את הסכום הדרוש להון עצמי אם לא בהלוואה מיוחדת אז בהלוואה לכל מטרה שאומנם תעלה להם יותר יקר אך תינתן להם. לעומת זאת משפרי הדיור לא יוכלו לקחת הון עצמי על חשבון הדירה שלהם ולא יוכלו לקנות בית חדש לפני שהם מוכרים את הבית הקודם. גם יזמים שרוצים לקדם פרויקטים לא יוכלו לשעבד נכסים כדי לממן את הפרויקט וממילא יקומו פחות פרויקטים מה שיגביר את מצוקת הדיור.

למה בנק ישראל הכניס את התקנה לתוקף למרות ההתנגדות?

בבנק ישראל טוענים שאכן התקנה לא תבלום לחלוטין את המשקיעים אך בהחלט תפחית משמעותית את הפעילות שלהם בשוק הנדלן. באשר ליזמים הבנקים טוענים שיש להם מספיק אלטרנטיבות כמו גופים מוסדיים וחוץ בנקאיים וכן חברות ביטוח שיעניקו ליזמים מימון.

באשר למשפרי דיור החליטו בבנק ישראל לתת להם כן אפשרות לקחת הלוואה להון עצמי מאחר שהם עתידים למכור את הבית שלהם. אך ההלוואה תינתן רק דרך מסלול גישור. הלוואה במסלול גישור היא יקרה יותר מהלוואה להון עצמי. הלוואת גישור לא מחזירים מדי חודש אלא בפעם אחת את כל ההלוואה.

איך התקנה תשפיע על שוק הנדלן?

אי אפשר לדעת מה באמת יהיה והדעות חלוקות. יש כאלו שסוברים שהצעד הזה רק יגרום לעליית מחירים נוספת. בהלת רכישת הדירות תגבר ומנגד יזמים פחות יקימו פרויקטים בהיעדר תנאי מימון.

אחרים סבורים שהמצב כן יתמתן אך עדיין זה לא מספיק. משפרי הדיור יפגעו בכל מקרה משום שהלוואת גישור היא הלוואת יקרה. ולכן רוב המומחים טוענים שגם אם התקנה הזו קצת תמתן את מחירי הדירות עדיין זה לא שווה את הפגיעה במשפרי הדיור.

ומה הפתרון ליזמים?

כמו שכבר אמרנו למי שיש רצון חזק ישיג את מה שהוא רוצה בכל מקרה. ואם יזמים לא יוכלו לשעבד את הדירות שלהם ולקבל הלוואה הם יעשו את זה דרך גופים חוץ בנקאים. דרך שגם כך מקובלת מאוד בקרב יזמים. בסך הכל צמצמו כאן את האפשרויות של היזמים לקבלת מימון וזה מאוד חבל אך לא הופך את הדבר לבלתי אפשרי. ברור שכעת חשוב יותר לשים דגש על מימון בטוח שיצעיד את הפרויקט שלכם קדימה.

בכל אופן כדאי להזדרז יש לכם זמן עד ה 30 בספטמבר לשעבד נכס כדי לממן פרויקט.

אז אם אתם רוצים לנצל את הזמן ולממן את הפרויקט שלכם המהירות, ביעילות, בתנאים נוחים וללא מגבלה של חוקים פנו אלינו עוד היום ונארגן לכם מימון בטוח לפרויקט שלכם.

לקביעת פגישת ייעוץ חינם עם המומחים שלנו, השאירו פרטים.

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: