רעידות האדמה שהתרחשו בשבוע שעבר בצפון הארץ מרימות תמרור אזהרה- תמ"א 38 לא ממלאת את התפקיד!

בשבוע האחרון הורגשו כמה פעמים רעידות אדמה קלות בצפון הארץ ובאזורים מועדים. האמת שבתקופה האחרונה זה קורה די הרבה מה שמעורר קריאת אזהרה מפני משהו גדול ורציני יותר שעלול לגרום לנזק ברכוש ובחיי אדם.

על רקע המצב עולה שוב הנקודה תוכנית תמ"א 38 שבהגדרה הבסיסית שלה היא תוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה לא ממש ממלאה את הייעוד. היא משמשת יותר כתוכנית נדל"נית לפיתוח הנדל"ן במרכז הארץ. אולם באזורים הקריטיים באמת, אזור הצפון והדרום לא ממש רואים אותה.

כעת הגיע הזמן לפתוח שוב את הקלפים על השולחן כי חייבים למצוא פתרון למצב לפני שיקרה אסון.

טומנים ראש בחול

משום מה כל הנוגעים בדבר עוצמים עיניים ואוזניים ולא רואים את הכתובת הברורה שכתובה על הקיר. הם מסתפקים בכך שקיימת תוכנית בפוטנציאל ושאם יקרה אסון הם יוכלו לנפנף בתוכנית ולהפיל את התוצאות על כתפיהם של התושבים שלא דאגו לקדם את תוכנית התמ"א בבניין שלהם.

בשטח, זה לא ממש קשור לדיירים אלא לנתוני השוק שאינם רווחיים ליזמים להקים פרויקטים של תמ"א 38 באיזורי הפריפריה הממוקמים בסמוך לשבר הסורי אפריקני. האזורים שכמה אבסורדיים זקוקים לתוכנית התמ"א בדחיפות איומה. אך המדינה מעדיפה להתעלם מכל אלו ולא להוציא כספים מיותרים כדי לתמרץ את הדיירים.

הגישה הזו לא ממש מובנת נראה את הפרצופים להם כאשר הם יצטרכו להוציא מיליארדים על שיקום כל אזור הצפון אם תתרחש רעידת אדמה.

אילו אזורים זקוקים בדחיפות למיגון מפני רעידת אדמה?

ישראל יושבת על השבר הסורי אפריקני, אזור המועד לרעידות אדמה. האזורים הבעייתיים ביותר הם הפריפריה בצפון וערים כמו קריית שמונה, צפת, טבריה, בית שאן, ירושלים ועוד. ברוב הערים הללו לא ממש מורגשת תנופת התחדשות עירונית. הערים ששם תמ"א 38 פועלת במלוא העוצמה הם למרבה האבסורד ערים בגוש דן ובמישור החוף. איזורים שכלל לא מועדים לפורענות. ואילו הערים שבאמת זקוקות למיגון לא זוכות למבט מצד היזמים.

מה הפתרון?

צריך להבין דבר אחד, תוכנית התמ"א אולי הצליחה מאוד בתור תוכנית להתחדשות עירונית אך נכשלה בגדול במטרה שלשמה היא התהוותה. תוכנית התמ"א שנקראת תוכנית למיגון מבנים מפני רעידות אדמה לא עמדה ביעד.

לכן מה שצריך לעשות הוא להשאיר את תוכנית התמ"א על מתכונתה אך להבין שהמטרה שלה שונתה מתוכנית מיגון מפני רעידות אדמה לתוכנית נדל"נית אטרקטיבית שמחזקת מבנים ישנים ומזרימה לשוק הדיור דירות חדשות. ובשלב הבא צריך לחשוב על תוכנית חדשה שתהווה באמת תוכנית שתמגן אזורים מועדים מפני רעידות אדמה. אין ספק שבתוכנית הזו תצטרך המדינה להשקיע מאוד הרבה כסף אך בכל מקרה הסיפור יצא זול יותר מלשקם לאחר מכן את האזורים הללו מההריסות לאחר פגיעה ברכוש ובחיי אדם!

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: