רשות מקרקעי ישראל שינתה כמה דברים חשובים, כדאי לכם לדעת מה הם…

מהו תשלום שומה על קרקע למגורים?

רשות מקרקעי ישראל שינתה לאחרונה את המדיניות שלה בנושא הקצאת קרקע למגורים.

עד כה תשלום המיסים התבצע רק עבור הזכויות שקיימות כעת בשטח, ואם אחר כך נוספו עוד זכויות היה צריך לערוך את השומה, ולשלם את מה שחסר, ורק אחר כך היה אפשר לממש את הזכות שניתנה לו.

למשל, אם יזם רכש שטח שהיה מותר לבנות בו בניין בגובה ארבע קומות,  ולאחר כמה שנים היה מותר לבנות בשטח בניין בגובה שש קומות, היזם היה צריך שיערכו לו את השומה מחדש על מנת לבנות עוד שתי קומות. התהליך דורש הרבה בירוקרטיה וזמן, ולכן הרבה יזמים נמנעו מלממש את הזכות.

לפי המדיניות החדשה, עכשיו משלמים את השומה כולל מה שמעריכים שיהיה בעתיד, וכך, בעתיד, כשיהיו עוד זכויות לשטח, בעלי השטח יוכלו לממש אותם מיד.

לדוגמא, אם כעת מותר לבנות על השטח בניין בגובה ארבע קומות, ורשות מקרקעי ישראל מעריכה שבעתיד יהיה ניתן לבנות על השטח בניין בגובה שש קומות, השומה עכשיו תכלול מיסים על בניין בגובה שש קומות (אבל לפעמים המיסים על תוספת השתי קומות יהיו מוזלים כי רק בעתיד יהיה ניתן לבנות אותם). בעתיד כשיאשרו שאפשר לבנות עד שש קומות, היזם יוכל להתחיל מיד בבנייה, בלי להסתבך עם כל הבירוקרטיה.

המטרה של השינוי היא שהיזמים ינצלו את הזכויות ותהליכי הבנייה יהיו מהירים יותר.

מה הדין במקרה של ירושת נכס?

מי שקרוב משפחה הוריש לו נכס פטור ממס דמי רכישה. עד כה, במקרה של קבלת נכס מקרוב משפחה, רק מי שמדרגת קרבה ראשונה, למשל בן, היה פטור מלשלם מס דמי רכישה על הנכס. אך כעת, גם קרוב משפחה לא מקרבה ראשונה, כגון בן דוד, שמקבל נכס בירושה, פטור תשלום דמי רכישה.

עד מתי ניתן לאייש נחלות?

כל מי שקונה שטח צריך לעשות בו שימוש. אם לא עושים שימוש בקרקע, המדינה יכולה לקחת את השטח ולעשות בו איזה שימוש היא רוצה (כמובן  שהיא תשלם לבעל השטח את השווי). לדוגמא, אם אדם קונה שטח כדי לבנות בו דירה למגורים, הוא צריך להתחיל בבנייה, ולא יכול להשאיר את השטח ריק. במידה והוא יבחר לא להשתמש כרגע בשטח, המדינה רשאית להחרים לו את השטח. תקנה זו הוארכה עד לסוף שנת 2020, מאז המדינה תהיה רשאית לקחת את השטח.

איך ממירים נחלה לשטח המיועד למגורים?

אם יש לכם נחלה לא מאוישת בנגב או בגליל ואתם רוצים להמיר את יעודה למגורים, תוכלו לעשות זאת רק עד סוף שנת 2023. עד אז, הממשלה צפויה להחליט על אופן איוש נחלות באזורים ספציפיים כמו עוטף עזה, רמת הגולן וכו'.

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: