בנק ישראל הגדיל את האשראי למימון נדל"ן

בנק ישראל מעוניין להגדיל את החשיפה לנדל"ן. כדי שזה יקרה הוא הגדיל את אחוזי האשראי למימון נדל"ן לבנייה.

מה הסיבות שהביאו את בנק ישראל לעשות את הצעד הזה? האם הוא באמת יעזור? ואיך כל זה ישפיע על מחיר הריביות?

הגדלת היקף האשראי למימון נדלן

על פי הרגולציה כל בנק אמור לחלק את היקף האשראי שלו בין הענפים השונים במשק. כלומר, לכל ענף במשק יש אחוז מסוים מסכום ההלוואות הכללי שאותו אסור לו לעקוף. מימון נדל"ן ותשתיות תפס תמיד עד 22% מן האשראי הבנקאי. בתחילת משבר הקורונה יחד עם המיתון במשק, החליט בנק ישראל להגדיל את האשראי בענף מימון נדל"ן ל 24% לתקופה של שנתיים כדי שלא יווצר מחנק אשראי.

ב 7 בדצמבר 2020 פורסמה הקלה נוספת שאומרת שהחל מעכשיו ועד ל 5 השנים הבאות תורחב מסגרת האשראי למימון נדל"ן ותשתיות ל 26%. ההקלה הזו לא רלוונטית לכל הבנקים שלא מגיעים גם כך להיקף אשראי גבוה שכזה. אלא רק לבנקים הגדולים כמו הפועלים ולאומי שנותנים אשראי בהיקפים גבוהים. ההקלה הזו תאפשר לבנקים לתת יותר אשראי למימון נדל"ן וממילא יקומו יותר פרויקטים, מה שיעזור לפיתוח הכלכלה.

מהן הסיבות והמטרות להגדלת היקף האשראי?

בנק ישראל לא החליט סתם ביום בהיר להגדיל את היקף האשראי היו לו כמה סיבות לכך וכמה מטרות שהוא רוצה להשיג באמצעותן.

מתינות בכל הענפים במשק

כמו שכבר אמרנו, לכל ענף במשק יש אחוז מסוים מכלל ההלוואות שהבנק נותן בחודש. מה שקרה בתקופת הקורונה הוא שחל מיתון כבד במשק. המיתון הביא לכך שהיקף האשראי של הבנקים ירד באופן משמעותי. בניגוד לכל הענפים במשק, ענף הנדל"ן לא נפגע כלל. כך שהיה צורך בהלוואות שוטפות כרגיל. לעומת זאת, היקף האשראי בכל הבנקים היה נמוך מאוד, מה שיצר מחנק אשראי. לא היה מספיק כסף למתן הלוואות בתחום מימון הנדל"ן. בשביל לפתור את הבעיה של היקף האשראי הנמוך לעומת הביקוש הגבוה, החליט בנק ישראל להגדיל את אחוז האשראי למימון נדל"ן כדי שיהיה מספיק כספים להקמת תשתיות ומבנים.

לתרום לצמיחה במשק

בתקופה האחרונה חל מיתון במשק כדי לשקם את השוק ולהביא לצמיחה החליטו להשקיע בבניית תשתיות ומבנים שתספק תעסוקה וממילא תסיע את המשק קדימה. מה שיכול לעזור יותר מכל קידום השוק, הוא הגדלת האשראי. ברגע שהאשראי גדל, יש יותר כסף. ואם יש יותר כסף, המחיר של הריביות יורד. ואם המחיר של הריביות, קמים יותר פרויקטים.

לתת היצע לביקוש

הביקוש לנדל"ן הולך וגובר. אין בתחום שום מיתון. אם לא יהיה מספיק אשראי לא יקומו פרויקטים וממילא לא יהיה מספיק דירות.  ברגע שמשחררים עוד כסף לשוק, הריביות יורדות. וממילא נלקחות יותר הלוואות ונבונות עוד דירות שיענו על הביקוש.

להשאיר את הבנקים בתחום מימון נדל"ן

לאחרונה החלו להיכנס לתחום של מימון נדל"ן חברות מימון חוץ בנקאיות. בנק ישראל מעוניין שהבנקים ישארו בתחום ולשם כך צריכים הבנקים היקף אשראי מספיק רחב כדי שיוכלו לתת מימון לפרויקטים הקיימים.

חשוב לציין שמלבד הגדלת היקף האשראי נקט הבנק בצעד נוסף. בנק ישראל רכש פוליסת ביטוח שמבטחת את הכסף שניתן כהלוואה. בנק ישראל קבע שאשראי המבוטח בפוליסה זו אינו נחשב באחוזים לענף. הצעד הזה נותן לבנק עוד מקום באשראי למימון נדל"ן שלא ייחשב באחוזים.

איך הגדלת היקף האשראי משפיעה על הריביות?

הגדלת היקף האשראי גורמת לכך שיהיה יותר כסף בשוק הנדל"ן. ככל שיש יותר כסף בשוק, כך הריביות יורדות. הגדלת היקף האשראי בהכרח תביא לכך שיזרום יותר כסף לשוק ומחירי הריביות ירדו בהתאם. אם אתם מעוניינים להקים פרויקט, זה הזמן. לבנקים יש מסגרת אשראי נרחבת למימון בניית נדל"ן וממילא גם הריביות זולות.

מקימים פרויקט נדלן? מחפשים מימון לפרויקט שלכם? אנחנו כאן בשבילכם.

חברת המפתח לליווי ומימון פרויקטים תשיג לכם מימון ממקורות איכותיים ובמחירים שוברי שוק. בנוסף אנו נלווה את הפרויקט שלכם מבחינה פיננסית ונעלה אותו על מסלול בטוח ומבטיח.

אם גם אתם רוצים להרוויח ובגדול ועם זאת להיות רגועים, הצטרפו לעשרות יזמים מרוצים שעברו את תקופת הקמת הפרויקט בראש שקט וברוגע כלכלי.

לקביעת פגישה חינם עם המומחים שלנו השאירו פרטים.

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: