בעקבות הפיקוח של בנק ישראל על הבנקים ההלוואות למימון נדל"ן התייקרו! איך זה ישפיע על היזמים ושוק הדיור?

בשנה האחרונה הבנקים נכנסו חזק לשוק הנדל"ן. הבנקים הגדולים, לאומי, דיסקונט, הפועלים, מזרחי טפחות ועוד נתנו אשראי בהיקפים של מיליארדים וניצלו את אחוז החשיפה שלהם לענף כמעט עד תום. אך בחודשיים האחרונים הרוחות נרגעו. הסיבה לכך היא ההתקרבות לרף המרבי של מימון אשראי למגורים וההגבלות של בנק ישראל.

על פי הנתונים הבנקים התפרעו ממש כמו ילדים בכל מה שקשור למימון נדל"ן. מכיוון שהמחירים כל הזמן בעלייה לא ראו הבנקים צורך לבטח את עצמם יותר מידי וכך הם נתנו אשראי בהיקפים של 90%-100% אחוזי מימון בריביות אפסיות העיקר שלא יפסידו את הלקוחות.

אך הסיפור הזה עומד להפסיק. בנק ישראל הזהיר את הבנקים שהחשיפה שלהם לסיכונים מוגזמת.

בכתבה הבאה נבין את שוק המימון לנדל"ן, מה היה בו עד עכשיו, מה המחדלים? איך הוא הולך להיראות? ומה יהיה עם מחירי הדיור?

למה הבנקים החלו לממן נדל"ן בהיקפים גבוהים?

מה שקרה הוא שב 2020 בעקבות הקורונה הגדילו להם את שיעור החשיפה לנדל"ן פעמיים. בנוסף בנק ישראל גם הוריד את מגבלת הפריים מה שגרם לשוק המשכנתאות לתסוס ובעקבותיו גם לשוק הנדל"ן. הבנקים הרגישו שיש להם אפשרות להרוויח ובגדול ומכאן למרוץ המטורף של התחרות בין הבנקים. הבנקים רצו לכבוש לעצמם נתחים משוק הנדל"ן ולכן נתנו ריביות נמוכות, אחוזי מימון גבוהים במיוחד ועוד.

השיקול של הבנקים היה ששוק הנדל"ן כל הזמן בעלייה ולכן אין כמעט סיכונים. על סמך זה ניתנו ליזמים הלוואות ללא הון עצמי, הלוואות מזנין וכדומה, כמעט ללא ריביות.

כמובן שהגרסה הזו נכונה בחלקה, אך עדיין הסיכון רב מידי. זה ששוק הנדל"ן שועט קדימה כל הזמן זו הסיבה היחידה לכך שכל היזמים שקיבלו הלוואות מסוכנות במיוחד מהבנקים לא קרסו וגררו את הבנקים יחד עמם.

מתי נכנס בנק ישראל לתמונה?

באוגוסט 2021 התערב הבנק, הוא היה חייב למתן את המרוץ הבלתי מרוסן של הבנקים בדרך למימון נדל"ן. על פי טענת בנק ישראל הבנקים נחשפים לסיכונים בצורה קיצונית וצריכים למתן את עצמם.

הבנקים נדרשים להקפיד על נהלי חיתום מקובלים, דרישה מהיזמים להון עצמי של לפחות 20% והעלאה של הריביות לסכומים מקובלים.

אמנם הדרישות הללו לא נאמרו בצורה רשמית, אך המפקח על הבנקים שלח את המסרים הלללו בצורה שלא משתמעת לשתי פנים והבנקים מתייחסים לכך ברצינות.

איך מתנהל שוק הנדל"ן נכון לימים אלו?

הבנקים תפסו את עצמם וחדלו מלעשות שטויות ולסכן את עצמם יתר על המידה. לכאורה מה שיקרה בעקבות כך זו עליה חדה במחירי הדירות. והחרפת המשבר של שוק הדיור. ליזמים אין מאיפה לממן את הפרויקטים שלהם והמימון יותר יקר.

כך או כך, האופציה שעומדת לרוב היזמים על הפרק היא לקחת הלוואה להשלמת הון עצמי מגופים חוץ בנקאיים ואת השאר מהבנקים. כמובן צריך לעשות זאת בצורה חכמה שתהיה בטוחה וכמה שיותר זולה.

טרודים בחיפוש מימון עבור הפרויקט שלכם?

חברת המפתח לליווי ומימון פרויקטים כאן בשבילכם! בחברתינו תקבלו שירות ממיטב האסטרטגים שיגייסו עבורכם מימון זול, בטוח עם ריביות אטרקטיביות ביותר והכל בליווי אישי יעיל. קבעו עכשיו פגישת ייעוץ חינם עם המומחים בחברה! גם לכם מגיע להנות משקט ורוגע כלכליים.

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: