היזמים הגדולים מנהלים את שוק הדיור! איך אפשר לעצור את המונופול שבדרך?

במכרזים האחרונים שהוציא רמ"י, הזוכים כולם הם אותם זוכים. רוב הקרקעות משווקות לאותם חברות יזמות גדולות. הדאגה של רשות מקרקעי ישראל ושל משרד האוצר הוא המונופול שעלול להיווצר. אם כל הזוכים במכרזים הם אותם יזמים, נוצר מצב של מונופול, שליטה בלעדית בשוק הנדל"ן שעלולה להמיט אסון על שוק הדיור ולמחוק את היזמים הבינוניים והקטנים מהמפה הנדל"נית.

חשוב להבין שהמדינה מעוררת תחרותיות. אם יש יותר יזמים וכל אחד נותן משהו אחר שווה יותר ליזמים לתת יותר ולקחת מחירים קצת יותר זולים כדי שיפנו אליהם דווקא. אך אם כל הדירות החדשות נמצאות אצל אותם יזמים בדיוק אין שום תחרותיות וממילא המחירים של הדירות גבוהים יותר.

מה הגורם לכך שיזמים משתלטים על מכרזים שלמים?

הסיבה העיקרית לעניין, זו המציאות בה משווקות קרקעות גדולות מידי. המתחמים לא מחולקים למספיק מכרזים. אם מוציאים מתחם שאמורות להיבנות בו 2,000 יחידות דיור והוא אמור להתחלק רק בין 4 מכרזים. מה שאומר בערך 500 דירות בכל שטח, יזמים קטנים ובינוניים לא מסוגלים לגשת למכרז בסדר גודל שכזה. הם מעוניינים במכרזים שדורשים פחות יכולות כלכליות. ואם הרבה מהיזמים לא ניגשים למכרז מחוסר יכולת כלכלית, מובן מאוד שהיזמים הגדולים משתלטים במהירות על כל המתחם.

משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל מעוניינים לעשות סדר!

מאחר שהדרך למונופול קצרה יותר מתמיד, מונופול כזה עלול לפגוע קשות בשוק הדיור ובכלכלת ישראל בוחנים עתה אפשרויות לבלימה של התהליך. היתה כבר תקופה בה נוסחו תקנות שונות שאמורות היו למנוע תרחיש של מונופול. אך ברגע האחרון הנושא ירד מהפרק כי לא היה צורך בו עם תחילתה של תוכנית מחיר למשתכן. רוב הקרקעות בשנים שאחר כך שווקו דרך מחיר למשתכן והכללים במכרזים הללו שונים לחלוטין לכן לא היה צורך בתקנות. אולם עכשיו, לאחר שפסקה תוכנית מחיר למשתכן, שוב יש צורך גדול מאוד בתקנות מסודרות שימנעו מונופול ויאפשרו גם ליזמים הקטנים להישאר על המפה.

אלו שינויים והגבלות עומדים להיבחן באסיפה הקרובה?

חשוב להבין שיש שתי מטרות עיקריות כאשר באים לדון על הנושא. אחת לעודד תחרות בין היזמים וממילא להוריד את מחירי הדירות. והמטרה השניה היא לאפשר ליזמים קטנים לשרוד בשוק הנדל"ן מה שיסייע לכלכלה.

רשות מקרקעי ישראל אמורה לפעול לקידום התחרות וזאת על ידי מינוי של צוות שיבחן את העניין.

הנושאים המדוברים כרגע הם חלוקת הקרקעות המיועדות למכרז לשטחים קטנים יותר מה שיאפשר יותר זוכים בכל מתחם וכן התנאים להשתתפות במכרז יתאימו לקהל רחב יותר של יזמים.

צעד נוסף יערך במישור ההגבלה על היזמים. תחול הגבלה לכמות המכרזים שיזם אחד או קבוצת יזמים אחת יוכלו לזכות בה. כך לא יווצר מצב שאומנם מכרז אחד יתחלק בין 8 מכרזים אך בכולם יזכה אותו יזם.

מעוניינים לגשת למכרז? זקוקים למימון?

חברת המפתח לליווי ומימון פרויקטים תשיג לכם מימון איכותי ובטוח כך שתוכלו לגשת למכרז וגם לזכות בהם. חברת המפתח מעניקה ליווי בכל התחום הפיננסי של הפרויקט מה שמאפשר לכם רוגע וביטחון.

קבעו עכשיו פגישה עם המומחים בתחום מימון פרוייקטים!

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: