כדי לפתור את מצוקת הדיור יצאו במשרד הבינוי והשיכון בשורה של הנחיות שנועדו להגביר את צפיפות המגורים!

עם העובדה שמדינתנו הקטנה מונה קרוב לעשרה מיליון אזרחים עדיין יש הרבה שטחים ריקים והרבה אזורים בהם הבתים צמודי קרקע. גם מספר התושבים למטר רבוע עשוי להיות גדול הרבה יותר אם ינצלו את השטחים כמו שצריך. כדי להבין את המקום בו אנו עומדים נביא לדוגמא את תל אביב למול מנהטן.  בתל אביב מתגוררים ברחובות הראשיים 8,500 נפש לקמ"ר ואילו במנהטן מתגוררים 28 אלף נפשות בקמ"ר. וזה לא בגלל שאיכות החיים במנהטן נמוכה אלא בשל העובדה שבתל אביב הבניינים קטנים ונמוכים ואילו במנהטן הבניינים רבי קומות. בנוסף בישראל יש הרבה שטחים של פארקים מרכזים מסחריים וכו' אם ינצלו יותר שטח לבניית מגדלי מגורים יוכלו להסתפק בבניינים רגילים ולא דווקא במגדלים רבי קומות.

אז מה הם הכללים החדשים של משרד הבינוי והשיכון?

בסך הכל נקבעו 3 כללים שאמורים להעלות את רמת צפיפות המגורים לרמה המקובלת בעולם המערבי. לגודל האבסורד על אף צפיפות האוכלוסין בישראל צפיפות המגורים ממש לא דומה לצפיפות המקובלת בעולם המערבי. התקנות החדשות אמורות להגדיל את רמת הצפיפות מה שיקל על מצוקת הדיור.

כלל ראשון:

הכלל הראשון עוסק במספר הדירות לדונם שיבנו. על פי הכלל ברחובות ראשיים בערים גדולות מספר הבתים המינימלי לדונם יהיה 30 בתים ואילו בערים הקטנות 8 בתים. התוצאה של הכלל הזה במילים פשוטות זה שלא יתאפשר יותר לבנות בתים צמודי קרקע כלל בערים. בצורה כזאת במקום שכונות של וילות יקומו מגדלי או בנייני מגורים שיספקו את הצורך של תושבים בפיסת קרקע לגור עליה.

כלל שני:

בערים הקטנות וגם הגדולות רק 28% משטח המגרש בעת הקמת פרויקט משמש למגורים. כל שאר השטח משמש למוסדות, פארקים, מרכזים מסחריים ועוד. על פי הכלל החדש בכל פעם שבו מוקם פרויקט חדש 50% משטח המגרש ישמש למגורים. ברגע שיהיו יותר שטחים לדירות מגורים הבניה תהיה מרקמית יותר ופחות מגדלים.

כלל שלישי:

הכלל הזה מדבר על מספר הנפשות שאמורות להתגורר בקמ"ר. הקמ"ר כולל את כלל השטחים ולא רק שטחים המיועדים למגורים. כמו שאמרנו בתל אביב כיום הצפיפות עומדת על 8,000 נפש לקמ"ר ואילו במנהטן הצפיפות עומדת על 28,000 לקמ"ר. מדינת ישראל רוצה להגיע למצב שבו בערים הגדולות הצפיפות תהיה 30,0000 נפש לקמ"ר ואילו בערים הקטנות 10,000 נפש לקמ"ר.

ההוראה להחריג את מחוז הדרום

בעקבות בקשה של הרשויות במחוז הדרום החליטו במשרד הבינוי והשיכון להחריג את כל מחוז הדרום מהכללים הנוכחיים. הרשויות במחוז הדרום טענו שהם לא מצליחים גם כך להביא תושבים ואם יהיה צפיפות לא יהיה במה לשכנע אזרחים לבוא להתגורר בערים שלהם. בעקבות הטענה הזו החריגו את מחוז הדרום כך שיוכלו לבנות בתים צמודי קרקע ולשווק אותם למתיישבים חדשים.

ההחרגה הזאת קצת בעייתית גם בגלל העובדה שבמחוז הדרום יש ערים כמו אשדוד ואשקלון שבהם הביקוש לדירות גבוה ואין להם שום צורך בבתים צמודי קרקע בשביל לשווק את העיר למגורים. הסיבה השניה היא שיש עוד דרכים לגרום לאנשים לבוא למחוז הדרום כמו מוסדות חינוך, עבודה וכו'. כדי למשוך אנשים למחוז הדרום לא היה צריך דווקא להחריג אותו מן החוק. ההחרגה הזאת בעייתית כי היא יוצרת פרצה בחוק כולו שעשוי לפתור את מצוקת הדיור וחבל.

מה קורה עם הישובים והכפרים?

בתחילה ניסו לגבש מתווה כלשהו גם בעבור הישובים והכפרים אך לאחר שהתגלעו חילוקי דעות ומחלוקות החליטו להניח בינתיים לנושא. מה שכן לבינתיים לא מוכנים במשרד הבינוי להגדיל את שטח הישובים אך מאפשר להוסיף דירות נוספות שהשטח שלהם הוא עד 50 מ"ר או דירות של דיור מוגן.

בשורה התחתונה:

אנו עומדים לפני עידן חדש של תנופה בפיתוח ובבניה. מצד משרד הבינוי והשיכון עולים קולות רציניים של פיתוח ובניה. זה הזמן להשקיע, להקים פרויקטים ולקנות שטחים. בשביל זה כמובן תצטרכו מימון.

חברת המפתח לליווי ומימון פרויקטים מתמחה בהשגת מימון איכותי לפרויקט, בליווי כל הצד הפיננסי ולא רק. אם אתם רוצים לעשות הכל בצורה יעילה ולהימנע משגיאות שישליכו על העתיד הכלכלי שלכם המקום שלכם פה איתנו. אנו נלווה אתכם יד ביד לכל אורך הדרך ונבטיח לכם הצלחה.

לקביעת פגישת ייעוץ חינם עם המומחים שלנו, צרו קשר או השאירו פרטים!

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: