מהם היתרונות של פרויקט פינוי בינוי ומה בנוגע להסכמה של הדיירים, הכל בפוסט הבא!

תוכנית פינוי בינוי זוהי תוכנית במסגרת מיזם התחדשות עירונית. המטרה שלה כמובן היא לחדש את פני העיר ולגרום לשינויים חיוביים במרקם העיר. תוכנית פינוי בינוי מתבצעת על ידי הריסת מבנים ישנים ובניה של מבנים חדשים תחתם. יזמים רבים טרודים בשאלה מה קורה עם הסכמת השכנים לפינוי בינוי כמה אחוזים צריכים לחתום ומה עושים עם שכן שמסרב. בפוסט הבא נענה על השאלות הללו.

מהם היתרונות בפרויקט פינוי בינוי?

לפרויקט פינוי בינוי כמה מעלות משמעותיות באופן כללי עצם העובדה שאזרחים יכולים לעבור לדירה אחרת בסטנדרטים גבוהים הרבה יותר מהדירה שלהם ולגור בבניין חדש ויוקרתי בלי להוסיף שקל היא כשלעצמה מפליאה. בדרך כלל הדיירים מקבלים תוספת של 25 מ"ר יותר מהדירה הקודמת שלהם פלוס חניה. ערך הדירות עולה גם הוא ולא רק בגלל המ"ר הנוספים, דירה חדשה ומשופצת. כמובן שכל זה כרוך בנדודים ובסבל אך התוצאה שווה. יש מקומות בהם הפרויקט יעשה בצורה של בינוי פינוי כלומר, יבנו קודם בניינים בסמוך לבניינים המפונים ולאחר שהדיירים יעברו לשם יבנו את הבניינים על הריסות המבנים המפונים. בצורה כזאת יחסכו את תקופת המעבר שבה צריך להתגורר בשכירות.

כמה אחוז הסכמה של שכנים צריך לפרויקט פינוי בינוי?

כאשר ניגשים לפרויקט של פינוי בינוי צריך שכל הדיירים ללא יוצא מן הכלל יתנו את הסכמתם לפרויקט. אולם אם יש כן שכן המסרב לתת את הסכמתו כן אפשר לעשות משהו. בשנת 2006 יצא חוק הדייר הסרבן על פי החוק הזה יש אפשרות לדיירי הבניין המעוניינים בפרויקט פינוי בינוי לתבוע את הדייר שמסרב לפרויקט בתביעת נזיקין. כדי להגיש תביעה כזו צריכים רוב של 80% מהדיירים שמגישים את התביעה וזאת בגין סירוב בלתי סביר.

מה הכוונה סירוב בלתי סביר?

כמו שאמרנו לא בכל מקרה יש אפשרות להגיש את התביעה רק אם הסירוב לא סביר. כדי להבין מהו סירוב לא סביר נביא את ההגדרה לסירוב סביר.

  1. סירוב בגין אי כדאיות כלכלית.
  2. אם למסרב אין איפה לגור בתקופת הבניה או שלא הציעו לו שכירות או שבשל מגבלות גופניות אין לו אפשרות לעזוב את הבית.
  3. הדירה החלופית לא מתאימה למגבלות של הדייר כמו היעדר פתחים רחבים או ידיות לנכים וכו'.
  4. סירוב סביר יכול להיות גם בגלל סיבות אישיות מיוחדות שבהם ידון בית המשפט.

אם הסירוב של הדייר לא נובע מאחת מהאפשרויות הללו הוא נקרא סירוב בלתי סביר והדיירים רשאים לתבוע אותו.

מה מועילה התביעה?

אם התביעה הצליחה הדייר הסרבן צריך לשלם פיצויים לכל הדיירים על כך שהם הפסידו בגללו עיסקה. כמובן שאם הם מעוניינים בהסכמה תחת הפיצויים קיימת אפשרות כזאת ולרוב באמת ככה מסתיימת תביעה שהצליחה. חשוב לציין שפעמים רבות פרויקט שנתקע בגלל דייר סרבן יצא לפועל לבסוף בזכות התביעה.

ומה עוד?

חשוב לציין שבמקרה של תמ"א 38/2 פינוי בינוי של בניין יחיד אין צורך בהסכמה מלאה של השכנים אלא ב 80% בלבד כך שהסיפור הרבה יותר פשוט.

רוצים לדעת עוד על פרויקט פינוי בינוי? מה הכדאיות הכלכלית ליזמים ומאין משיגים מימון?

המומחים של חברת המפתח יענו לכם על כל השאלות…

לקביעת פגישת ייעוץ חינם עם המומחים שלנו, השאירו פרטים!

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: