מה זה תב"ע

תב"ע זה ראשי תיבות של תוכנית בניין עיר.

תוכניות נדל"ן ושינויים בייעודי קרקעות הם חלק משיגרת היום יום שלנו. שטח ששימש כגינה, הופך ביום בהיר לחניון תת קרקעי, קניון לא מוצלח הופך להיות בניין מגורים ואדמה חקלאית הופכת להיות שכונת מגורים חדשה.

כדי לשנות הגדרה של שטח קרקעי, יש צורך בתב"ע עדכנית לפי ההגדרות החדשות.

שוב, מה ההגדרה היבשה של תוכנית בניין עיר?

התב"ע הקיימת על כל חלקת קרקע, היא זו שקובעת מה יהיה השימוש בקרקע חקלאית, בניין, גינה מוסדות ציבוריים וכדומה.

מה כלול בתב"ע?

  1. ייעוד הקרקע – למה מיועדת הקרקע – למגורים, לבית ספר, למשרדים וכו'. יש מקרים בהם במסמך תב"ע אחד יאושרו כמה ייעודים שונים, זה לא סותר.

  2. יעוד ספציפי – מוסדות ציבוריים זה ייעוד כללי, התב"ע תכיל גם ייעוד ספציפי כמו גני ילדים או בתי כנסת.

  3. כמות הבניה – זה שמותר לבנות בניין משרדים, זה נקודה אחת. כמה קומות יכיל המגדל, זה נקודה שניה. במילים מקצועיות, בסעיף זה נקבע נפך הבניה.

  4. גבולות הבניה – שטח המיועד לבניין אמור לכלול גם שטח חשוף שאמור לשמש כחצר לבניין. התב"ע תגדיר את גבולות הבניה ואת השטח שאמור להישאר שטח אדמה סביב לבניין.

מה מכילה התב"ע?

התב"ע מסבירה בצורה מקיפה את השימוש המותר בקרקע על ידי שני מסמכים.

מסמך א' – תסריט: במסמך זה מתוארת הקרקע כולל גבולות הבניה וכן המבנים הסמוכים לה המשפיעים על שימושה כגון כבישים.

מסמך ב' – תקנון: במסמך זה יפורטו כל פרטי הקרקע והמבנה בצורה מילולית.

אלו שני המסמכים הרשמיים. אך במקרים רבים יצורפו מסמכים נוספים לתב"ע לצורך תיאור האזור כמו: תיאור רעש חריג באזור הבניה על ידי מסמך ייעודי.

היטל השבחה ותב"ע – איך הם קשורים אחד לשני?

קודם כל בואו נסביר מה זה היטל השבחה.

היטל השבחה הוא לא מס שבח המשולם לרשות המיסים, אלא הוא מס שמשולם לרשות המקומית. מתי משלמים היטל השבחה?  כשמוכרים נכס.

מי משלם היטל השבחה? מי שערך הנכס שלו עלה כתוצאה מאישור העיריה לשינוי התב"ע של המבנה או של מבנה סמוך.

ונסביר. אם היגשתם בקשה להיתרי בניה והיא אושרה, אך לבסוף החלטתם למכור את הדירה לפני שממשתם את היתרי הבניה, ערך הדירה שלכם עלה כתוצאה מההיתרים הזמינים, ולכן תצטרכו לשלם על כך לעיריה.

בנוסף אם הפארק הסמוך לבית שלכם עתיד להפוך לקניון, וכתוצאה מכך ערך הדירה שלכם עלה, גם על שינוי התב"ע של המבנה הסמוך עליכם, תצטרכו לשלם היטל השבחה.

האם תב"ע זה דבר נגיש?

בהחלט. ניתן להוריד כל תב"ע שרק תרצו מאתר המינהל הישראלי וכן מאתר הרשויות המקומיות. קחו בחשבון שלמרות שהסברנו לכם מהי תב"ע בצורה מאוד ברורה, מדובר במסמך שחור ולא הכי ידידותי לקריאה.

אתרים בהם תוכלו לחפש תב"ע כרצונכם: אתר של מינהל התכנון הישראלי, אתר נוסף של מינהל התכנון שמוגדר כאתר תוכניות, ואתר ההנדסה ברשויות המקומיות.

כדי להוריד את האתר יהיה עליכם למלא טופס די מורכב, אז בהצלחה עם זה.

איך מגישים אישור לתב"ע?

כדי לבצע שינויים בתב"ע קיימת יש לעבור מסכת בירוקרטיה סבוכה, שרק בסופה ניתן יהיה להתחיל במסכת הבניה הסבוכה גם כן…

כחלק מתהליך הגשת הבקשה יהי עליכם לבחון את התב"ע הקיימת בשטח, אחר כך לתכנן את התב"ע כפי שאתם מעוניינים לשנותה בעתיד, הגשת התוכנית לאישור – שלב זה מורכב משני שלבים – אישור העיריה ואישור על ידי הועדה המחוזית, כעת אתם צריכים לצפות לתגובה מהוועדה המחוזית.

שלוש אופציות של תשובות מוצעות לפניכם – אישור התוכנית ופירסומה לציבור, אישור התוכנית בתנאי לכך שמגיש הבקשה יבצע בה מספר שינויים והאופציה השלישית והעצובה שבהן, דחיית הבקשה.

שימו לב, לציבור יש כוח להשפיע על התוצאה הסופית של אישור הבקשה. אומנם בודדים הם המקרים בהם תגובת הציבור גרמה לכך שהתב"ע לא אושרה לבסוף, אבל שינויים בהחלט יכולים להיעשות.

השלב הסופי, הוא ייפוי כוח חוקי. מהשלב הזה ניתן להתחיל בבניה באופן מיידי.

לסיכום, מדובר בתהליך מייגע וסיזיפי שלא רבים הם העוסקים בתחום. אם קראתם את הכתבה הזו, כנראה שיש לכם עצבי ברזל ויש לכם מטרה חזקה מול העיניים.

חשוב שתדעו כי פעמים רבות למרות שהתב"ע אושרה, היא לא יוצאת אל הפועל בגלל בעיית המימון המהווה חסם משמעותי.

אבל, לא.

לא אנחנו ניתן לכם לגנוז חלומות גדולים בגלל מחסור במזומנים.

חברת המפתח מספקת שירותי גיוס מימון והלוואות אטרקטיביות למי ששואף רחוק.

דברו איתנו, ותעלו על הגל.

אישור ומתן תוקף

לאחר שמסמכי התוכנית עמדו בכל דרישות ועדת התכנון, היא תאושר ותקבל תוקף חוקי – מרגע זה אפשר להתחיל להוציא היתרי בנייה על סמך התב"ע המאושרת.

כמה זמן לוקח להוציא תב"ע לפועל, אם בכלל?

אפשר היה לצפות שאחרי תהליך האישור הארוך והמייגע של התב"ע, הוצאתה לפועל תתאפשר במהירות, אבל דווקא פרק הזמן שעובר בין אישורה ועד הוצאתה לפועל הוא בדרך כלל הארוך ביותר, ויכול להגיע למספר דו ספרתי של שנים. באופן לא מפתיע, בדרך כלל זאת שאלה של כסף: ככל שהתב"ע נמצאת על שטח מבוקש יותר – כך הסיכויים שלה למצוא יזם שיגיש עבורה בקשה להיתר בנייה גדל. לרוב התב"עות יש תוקף של עד 20 שנה מרגע אישורן, וחלקן פשוט לא יוצאות לפועל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: