קבלנים ויזמים רבים נקלעו למשבר כלכלי עקב העלייה במחיר חומרי הבניה

בתקופה האחרונה חלה עלייה תלולה במחירי חומרי הבניה. וממילא עלות הבניה התייקרה מאוד. העניין שיש לא מעט קבלנים שעובדים ללא הצמדה למדד בעיקר כאלו שחתמו חוזי מדינה והם סופגים את עליית המחירים. רבים מהם נותרו ללא רווח ואפילו עם הפסדים. קבלן שעובד עם הצמדה למדד מסוגל להתגבר על התנודות בשוק והעלות היקרה של החומרים. כי המחיר של הדירות עולה, הרוכשים סופגים את העלייה במדד תשומות הבניה יחד עם הקבלן וממילא היזם מסוגל לעמוד על הרגליים. אך יזם שלא עובד עם הצמדה למדד נשאר עם אותן הכנסות והרבה יותר הוצאות ממה שתוכנן.

מחירי חומרי הבניה עלו בחדות בעשרות אחוזים

מחירי הברזל, הפלדה, האספלט, השכרת ציוד וכו', עלו בשנה האחרונה בכמה אחוזים נכבדים. מדד תשומות הבניה עלה בשנה האחרונה ב 6%. מחיר הפלדה והברזל התייקרו ב 36%!. מעקות הבטיחות עלו ב 11% והאספלט התייקר ב 9%. בכל המדדים השונים השייכים לבניה חלה עלייה ניכרת שמלמדת על ההוצאות הרבות והלא מתוכננות של היזמים מה שהופך את הפרויקטים שלא מוצמדים למדד תשומות הבניה ללא כדאיים. כל פרויקט לפני שהוא יוצא לדרך לוקח בחשבון את העלויות למול ההכנסות אך ברגע שהעלויות הרבה יותר גבוהות ממה שתכננו כל האיזון של הפרויקט נפגם וממילא גורר הפסדים.

מה גורם לעלייה התלולה במחיר חומרי הבניה?

הסיבה העיקרית שהביאה לעליית החומרים היא עלויות השינוע. נהיה מסובך הרבה יותר להעביר סחורה מהים. הסיבה להתייקרות עלויות השינוע היא כמובן הקורונה. נמלים נסגרים, לא פעם והעבודה מתדלדלת ממילא חלה ירידה ביבוא חומרי בניה. מנגד בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר פרויקטים של בניה שיוצאים לפועל וממילא הביקוש גדל. ממילא נוצרה כאן משוואה של היצע נמוך למול ביקוש גבוה והתוצאה היא עליית המחירים שלה אנו עדים.

סיבות נוספות לעלייות מחירי חומרי הבניה הם עליית מחירי הנפט וכן התמלוג שהמדינה דורשת על מכירת חצץ.

הנפגעים - הזוכים במכרזים עירוניים

הנפגעים העיקריים מהסיפור הם יזמים וקבלנים שזכו במכרזים של העיריה לבניית מוסדות חינוך. במקרים הללו מקבל היזם כסף במזומן לבניה והפרויקט לא מוצמד למדד. אף פעם לא התעוררו בעיות בשל כך ולרוב היזמים היו מרוצים. אך השנה בעקבות עליית המחירים התלולה העדר הסכם הצמדה למדד מורגש היטב ומסכן את הקבלנים שזכו במכרזים.

במדינה לא מראים כרגע על כוונה לסייע לקבלנים הנמצאים עכשיו במצב כלכלי לא קל ומסתפקים בהצהרות על כך שהם מודעים למצב. חברת משכ"ל טוענת שהמחדל קשור בעיקר לליברמן היושב במשרד האוצר. הוא זה שנתן את ההוראה לא להצמיד את המדד על אף המצב הקשה. הוא לא מוכן בשום פנים ואופן לפרוץ את מסגרת התקציב שהוגדרה מראש. בנוסף הצעד של עליית תמלוג על חומרי החציבה הינו צעד מטופש. ברגע שהאוצר מעלה את התמלוג חומרי הבניה מתייקרים באופן אוטומטי ומי שסופג את זה הם הקבלנים והאזרחים רוכשי הדירות.

לסיכום:

כמה שקשה לכתוב את זה, אנחנו עוד לא הגענו לסוף. בסך הכל הקורונה עדיין פה על אף שהיא החלישה את הנוכחות שלה וכנראה שתחול עלייה נוספת במחירי הבניה. איך ההתרחשויות הבאות ישפיעו על עולם הנדל"ן? ואיך יחלצו עשרות היזמים אל הבוץ שאליו נקלעו? ימים יגידו.

זקוקים לעזרה במימון הפרויקט? להחלץ מתסבוכות שנובעות מעליית המחירים? או סתם להתייעץ גם שהכל זורם?

אנחנו כאן בשבילכם!

הצטרפו לעשרות יזמים מרוצים שעברו אצלינו בדרך להצלחה שלהם!

לקביעת פגישת ייעוץ חינם עם המומחים שלנו, הקליקו כאן!

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: