הקפידו על זמנים! יזם תמ"א לא הוציא היתרי בניה תוך 18 חודשים והסכם התמ"א בין הדיירים ליזם בוטל

לפני שאתם ניגשים לפרויקט תמ"א כדאי שתקחו בחשבון, מימד הזמן הוא המנצח. כאשר דיירים פונים ליזם בבקשה להקים פרויקט תמ"א בבניין שלהם הם רוצים שזה יתרחש ומהר תוך פרק הזמן שהם קבעו. דיירים שרואים שהיזם שלהם נמרח יהיו ממורמרים ומכאן העסק מתחיל להסתבך.

רק עכשיו פוצצה עסקת תמ"א והסיבה היא אי עמידה בזמנים. מה היה מאחורי הפרשה? מה אפשר ללמוד מכך? ומה יהיו ההשלכות שלה?

הכל בכתבה הבאה…

איך התחיל הכל?

ביולי 2015 נחתם הסכם תמ"א בין הדיירים ליזם. בהסכם נקבע כי על היזם להוציא היתרי בניה תוך 18 חודשים ממועד הגשת הבקשה. אם היזם לא יעמוד בתנאי הזה, הסכם התמ"א לא יהיה תקף. למעשה ליזם היה זמן ואת הבקשה הוא הגיש רק בספטמבר 2017, 7 חודשים לאחר המועד הראשוני להגשת הבקשה. כבר בשלב הזה גילה היזם רשלנות אך ההמשך היה ממש מוגזם. מהשלב הזה התחייב היזם להוציא את היתרי הבניה תוך 18 חודשים כלומר עד מרץ 2019 היתרי הבניה אמורים להיות מוכנים. היזם הנחמד במקום לתפוס את עצמו ולהתחיל לעבוד המשיך להתנהל בעצלתיים. לאחר זמן פנה היזם לדיירים וביקש הארכה בזמן הוצאת היתר הבניה. לטענתו חלו עיכובים שלא תלויים בו כמו אילוצים תכנוניים ולכן לא יוכל להגיש את ההיתרים בזמן. רוב השכנים סרבו להאריך את תקופת הוצאת היתר בניה והיו אף שכנים שהודיעו לו שההסכם מבוטל והוא יכול להפסיק את התהליך.

לאור התגובות הקשות הללו פנה היזם לבית המשפט והגיש תביעה כנגד הדיירים. בבקשה הוא טען שעל בית המשפט לחייב את הדיירים לתת לו את ההארכה המבוקשת.

ומה קרה במשפט?

במשפט כמובן לא הצדיקו את היזם אלא את היזמים כך שהוא רק הפסיד. עורכי הדין של הדיירים טענו כי היזם לא עמד בהסכמים ולא הוציא היתר בניה תוך הזמן המסוכם ולכן לפי החוזה ההסכם לא תקף והדיירים לא חייבים לא כלום. בבית המשפט העיד נציג של הוועדה לתכנון ובניה והוא העיד שההתנהלות של היזם הייתה רשלנית ביותר. היזם הגיש תוכניות לקויות ואת החומרים הגיש באיחור וזו הסיבה שלקח כל כך הרבה זמן להוציא את ההיתר. ראיה נוספת להתנהלות הרשלנית של היזם הביא מכך שהיזם אף לא הגיש ערעור על ההחלטה של הוועדה לדחות את ההיתר מה שמעיד על חוסר התנהלות.

בעקבות עדות זו פסק השופט שאכן התירוץ של אילוצים תכנוניים שבשלהם נדחתה הוצאת ההיתר לא קבליה מאחר שהיזם הוכיח התנהלות רשלנית לאורך כל הדרך. ואם כך אמר השופט ההסכם בטל ומבוטל ואין שום מחוייבות מצד הדיירים ליזם. בנוסף קבע השופט כי על היזם לשלם את הוצאות המשפט בסך 20,000 ש"ח.

אפשר לסכם את זה שבעצם היזם הפסיד והרבה. 6 שנים הוא עבד והשקיע כספים גם אם לא ביעילות עבור פרויקט שלא יצא לפועל ולא יניב לא רווחים. בנוסף נאלץ לשלם היזם מחיר של 20,000 ש"ח הוצאות המשפט.

מה אנחנו היזמים יכולים ללמוד מהסיפור הזה?

היזם הפסיד הרב והכל קרה בגלל רשלנות. כאשר אנחנו ניגשים לפרויקט אנחנו חייבים לזכור. לעמידה בזמנים יש כוח הרבה יותר חזק ממה שנראה לנו. הדיירם חותמים על הסכם תמ"א והם מסתמכים על כך שתוך זמן מסוים הבניין שלהם חזק יותר. הם לא יכולים להישאר בחוסר ודאות מידי הרבה זמן ולשלם מחירים על חשבון היזם. אז שימו לב להתנהל כמו שצריך כך שתגיעו להצלחה.

רוצים להצליח? להימנע מכשלונות?

אצלינו תלמדו איך עושים את זה! חברת המפתח לליווי ומימון תראה לכם את הדרך להצלחה!

לקביעת פגישת ייעוץ חינם עם המומחים שלנו, השאירו פרטים!

מימון מלא ליזם
אישור עקרוני תוך 48 שעות!

פניה מהירה: